Remélem Orsi a kérdésedet jól értelmeztem és megfelelő választ írok! Ha nem jelezd és tovább beszéljük!
Az első kérdés, hogy a szorzó-osztó táblánál akadtatok-e el...
1. A szorzásnál fontos, hogy a gyerek felismerje, hogy az egy rövidített összeadás: 3+3+3+3=négyszer látom a hármat = 12 4*3=12 Én ezt egyből továbbviszem: 12-ben a hármat négyszer látom, vagyis 12-ben a három, megvan négyszer. Sok rajzos feladat: torta gyertyákkal, tányéron sütik, miből hányat látok, hány tányéron hány süti. Rajzolni, lejegyezni és egyből megfigyelni, leírni az osztást is. Sokat segítenek a szorzótáblához kapcsolódó számsorok (növekvő-csökkenő) 3, 6, 9, 12 stb. mondani. Remélem kapható még a szorzó-osztó kártya, illetve párkeresőt csinálhatsz egy-egy szorzótábla bevéséséhez! Az egyik kártyán legyen az, hogy 3*4 a másikon 12. A játék nagyon sokat segít, ugyanígy 12:3 a másikon 4.
Fejszámoláskor én nagyon változatosan mondom a feladatokat! Célom, hogy szokják a szövegezést és felismerjék a szövegezéshez kapcsolódó műveletet! Felismerik később a szöveges feladatoknál!
Csak az eredményt írd le! Mennyi 6 háromszorosa! Melyik szám kétszerese a nyolc! Hányszor három az kilenc? stb.
2. Nézzük a részekre osztást! Valaminek a harmada! Hány egyenlő részre osztom az egész tortát? Három egyenlő részre! Karikát rajzolsz és berajzolod, három testvér között három részre osztod a tortát, harmadolod (fontos, hogy használd ezeket a szavakat, mert ilyeneket használnak a feladatokban is!)
Divat-e betanultatni versszerűen a szorzótáblát! Nem!
Én megtanultatom-e? Igen!
Az én tapasztalatom azt mutatja, hogy ez egy olyan alap, amit ha nem raksz le jól csak görgeti a hátrányt maga előtt a gyerek! Ha nem megy jól a szorzó-osztó tábla, nem megy az írásbeli szorzás, osztás, nem megy a törtek bővítése, egyszerűsítése és ne is soroljam tovább!
3. Szöveges feladatok
Én a szöveges feladatokat lerajzolom! Lejegyezzük az adatokat, megbeszéljük milyen művelettel jutunk a megoldáshoz, matematika nyelven leírjuk hogyan oldjuk (nyitott mondat) meg, számolunk és szöveges választ adunk. A szöveges feladatok megoldását az nehezíti, hogy nem csupán matematika szükségeltetik hozzá, hanem a szövegértés szintén feltétele.
Sárosdi Virágnál a Gyereketető blogban volt egyszer egy nagyszerű párkereső játék, ahol össze lehetett párosítani a kifejezést és a hozzá tartozó matematikai műveletet. Lehet, hogy a régi blogján volt a Nyolc éhes szájon! Nem emlékszem, de írj neki, biztosan segít!
Üdvözlettel: Erika
Köszönöm, köszönöm!!!!!!
VálaszTörlésIgen, múlt héten jutottam oda, hogy akkor bebiflázzuk a szorzótáblát. Most a hármasnál tartunk, napi rutinfeladat lett. De még mindig lassúnak érzem. (Viszont, aminek nagyon örültem, észrevette, hogy a hármas szorzótáblában egyszer páros, egyszer páratlan szám jön) Erre van külön technikád?
A Virág kártyái,és a varázsbetűs szorzó kártya is be van laminálva, csak nem használtuk őket...
A szövegértés szükségességét érzem, neki ez pont a gyengéje, remélem azért finomodunk, fejlődünk. Köszönöm az ötleteket, az új lendületet. Orsi
A szorzás nekem az egyik kedvenc témám. Már foglalkoztam is vele, és most is pont egy szorzásos bejegyzésen dolgozom (táblázattal haladok lasabban :)). Az meg nagyon meglepett, hogy nem divat az egyszeregy biflázása.
VálaszTörlésEgy vers, amely a biflázásra biztat: :P
Ki az egyszeregynek
únja tanulását,
sosem ismeri meg
számoknak szorzását.
Mert a tudománynak
mindig kín az ára,
aki hát nem tanul,
későbben megbánja.
Haszna nincs belőle
s feledve, lesz dőre.
/Magnyickij-féle Aritmetikából/
Nagyon köszönöm a versikét!
VálaszTörlés