2010. november 17., szerda

A könyvtárban

Örömmel tudatom Veletek, hogy elkészítettem életem első lapbookját! TADADADÁM!
Nagy örömmel csináltam, de az is kiderült számomra, hogy havonta 1-2 tananyagnál többet nem tudok így megvalósítani, mivel 25 db készült belőle! Volt olyan része, amit nyomtattam, sokat vágtam, ragasztottam.
Könyvtárlátogatási órát tartottam ezzel a technikával, célom az élményszerűség volt, szeressék meg a könyvtárat, legyenek büszkék arra, amit készítettünk.
Így néznek ki a munkáink:

Röviden leírom a feladatokat és az óra menetét!
Két csoportra osztottam a gyerekeket, fiúkra és lányokra. Azért gondoltam ezt, mert a kisfiúknak fiús könyveket készíttettem elő a könyvtáros Anitával, majd helycsere után a lányoknak lányosakat. A fiúk a nagy, kör alakú asztal közepéről tetszőlegesen választhattak a könyvekből és nézegethették, olvasgathatták őket. (Ez idő alatt a lányok a másik helységben olvasást népszerűsítő plakátokat készítettek csoportokban. Félidőben csere volt: fiúk oda, lányok ide.) A fiúk 10 perc után elcserélhették a könyveiket azzal a gyerekkel, akivel akarták. (Hamar kiderült, ki az aki egyből kivette a neki passzolót, rendszeresen olvas és mivel nem elégítette még ki a kíváncsiságát, nem adta oda és ki az, aki csak csereberélni akar.) Nagyon tetszettek nekik a lapbookra emlékeztető, zsebes, mozgatható dínós, természettudományos könyvek! Utána, aki úgy gondolta, hogy könyvtárban lenni jó és érdemes, az a lapbookjára kötött Olvasójegyet kitöltötte. (Ennek a célja az elköteleződés kifejezése és a személyes adatok gyakorlása!) Megnéztük, hogy a könyvtárban abc-s betűrendben helyezték el a könyveket. Minden gyereknek a munkalapjára boríték volt csatolva, benne ifjúsági- , gyermekkönyvek és mesekönyvek írói és címei. Feladatuk az volt, hogy a könyvespolcon betűrendben helyezzék el őket! Nagyon élvezték!

A munkafüzet belsején egy nyomozós feladat is volt: ki kellett deríteniük mit jelent a következő két szó, katalógus és bibliotéka. Felsoroltam öt szótár, enciklopédia féleséget és megbeszéltük, vajon melyik lesz a segítségünkre! Kikerestük! Össze kellett állítaniuk egy könyvtárhasználati szabályzatot, amibe oda nem illő szabályokat is írtam, csak azt kellett felragasztani, ami összefügg a könyvtári viselkedéssel. Jókat nevettek az oda nem illőkön: Tegyél bele 20 dkg mézet, fahéjat! A haladási iránnyal ellentétesen korcsolyázni TILOS! A kereszteződésnél fordulj jobbra! stb.
Készítettünk egy kis rajzot, hogyan dolgoztunk a könyvtárban! A lapbook hátuljára kis színes korongokat ragasztottam, amit gyerekarcokká kellett rajzolniuk, megjelenítve a hangulatot. (csodálkozó, érdeklődő, vidám, jókedvű stb.)
Nagyon vidáman mentünk vissza az iskolába, büszkén feleltek az iskolatársak érdeklődésére: - Hát Ti, hol voltatok! Lobogtatták a lapbookot! ... és másnap is kérdezgették tőlem: - Erika néni! Máskor is megyünk? És bizony megyünk! - méghozzá HAMAROSAN!

3 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó! Megkérdezhetem, hogy hol tanítasz? Olvasok már vissza a blogban, de lassan... mindig elidőzök.

    VálaszTörlés
  2. De szuper ötleteid vannak!:-)
    Emlékszel még a mi könyvtárunkra?!Szerettem odajárni, varázsa volt!

    VálaszTörlés