Hogy lesz nekem valamiből több: ha hozzáadok, ha rakok még hozzá, ha teszek még hozzá. Ez a hozzáadás! Jele: +
Fogjunk egyik markunkba 2 babot, a másikba 3 babot. Rakjuk össze a kettőt! Most több lett vagy kevesebb? Több! Összeadtam a markomban lévőt! Ha két számot, mennyiséget összeadok több lesz belőle! Képileg kell látnia maga előtt, ezért fontos, hogy manipuláljatok (babbal, koronggal).
Ha a műveletet megtanítom, egyből szöveges feladatba ágyazom, mert úgy tapasztaltam, hogy ez segíti a későbbi szöveges feladatok megoldását!
- Két madár ül az ágon, odaszállt még három. Hányan ülnek rajta? Megbeszéljük, jegyezzük le matematika nyelven! 2+3=5
- Kati aputól 2 Ft-ot kapott, anyutól hármat. Hány forintja van? Megbeszéljük, lejegyezzük, megoldjuk!
- Pista 2 gólt rúgott, Feri hárommal többet. Hány gólt rúgott Feri! Megbeszéljük, lejegyezzük, megoldjuk!
- (Továbbviheted a gondolkodást, hányat rúgtak ketten együtt! Fog a kétlépcsős szöveges feladatokkal találkozni a gyermeked, csak most együtt léptek rá a lépcsőfokokra!) Stb.
Kis tasakba készíts 10 gabonapelyhet! Add oda a gyermekednek! Egyen meg belőle egy párat! Ne izgulj! Az én tanítványaim is falánkak! Legfeljebb előbb értek el a nulláig! A lényeg, hogy megtapasztalja, amiből elveszek, megeszek, levágok, elköltöm az CSÖKKEN, FOGY! Vegyen a markába annyi korongot, amennyit akar és kérj el belőle kettőt, hármat, amennyit akarsz. Több lett a markodban vagy kevesebb, növekedett vagy csökkent, fogyott vagy gyarapodott? (Ismét felhívnám a figyelmet, hogy a matematikát gazdag szóhasználattal kommunikáljuk! Segíti a megértést! Ilyenkor alapokat rakunk le! Fontos!) Megbeszéljük ennek a matematikai műveletnek a jelét : - (sokféleképpen mondom, kivonás jele, elveszek jele, fogy jele, csökken jele, stb. Én is tudom, hogy nevezik a matematikában, de ha sokféleképpen fejezem ki, később a szöveges feladatban felismeri a gyerek, hogy milyen matematikai művelettel kell megoldani a feladatot! A matematika feltételezi a szövegértést!) Amit tevékenykedünk, először megcsináljuk asztalon, kirakjuk, elvesszük (tevékenykedünk), utána amit csináltunk lejegyezzük a füzetbe.
Ismét szövegbe ágyazom:
- Öt kismadár ül a fán. Kettő elrepült, hányan ülnek még ott?
- Öt lufimból kettő kidurrant. Hányat tudok még felfújni?
- Öt virágból kettő elhervadt. Hány van még a vázámban?
Ezekkel a matematikai alapműveletekkel indulunk!
JÁTÉK, JÁTÉK és JÁTÉK! (Babzsák, dobókocka, játékpénz)
Legközelebb írok fel néhány olyan feladatfajtát, ami megmozgathatja a logikus gondolkodását a gyerekeknek!
Erika
Épp most fejeztük be a matematikázást m&m’s csoki golyókkal :)
VálaszTörlés- Ez volt az uzsonna (jó tudom nem túl egészséges, de facsartam hozzá narancsot :) )
- Ének gyanánt a régi reklámdalt előadtam :)
- Majd egy kis környezetismeret, gyanánt emlékeztettem, hogy édesség evése után mit is kell tenni, és miért is? :P
Én mondjuk a Ft-ot szándékosan kihagyom a hiányzó érmék miatt egyelőre. Aranyszínű papírból (ami új korában bonbon csomagolása volt) készítettünk aranytallért.
Kérdezhetek? Most járok itt először. 3.o. osztás Nem megy. Negyede, négyszerese. Kirakjuk, megcsinálja, szétosztja, de a fejében nem állt még össze. Ha csak számokról van szó, nem tudja mihez kezdjen. (Főleg, ha szöveges feladatokról van szó)Jó tudom, a szorzást is gyakorolni kell, mert az is harmatosan megy. Mivel tudnám továbblendíteni? Köszönöm. Orsi
VálaszTörlésKedves Orsi! Rakok föl egy olyan anyagot, hétfőn este, amiben talán találsz szemezgetni valót a problémádra! Üdvözlettel: Erika
VálaszTörlésKöszönöm!!!!! Orsi
VálaszTörlés