Tudom, hogy nagyon sokan jöttök és az elvégzendő feladatokra mindig kevés az idő, illetve annyi a feladat, hogy a nap 24 órája is kevés rá. Tudom, hogy az erkölcsi nevelést kell megfeszegetnünk, élesben, de teszek fel Nektek egy kis gondolatindító anyagot, természetesen a teljesség igénye nélkül!
Senkit nem szeretnék elkeseríteni, de nélkülözhetetlen, elvégzendő feladatról van szó, mely nagyon sok energiabefektetést igényel, nehezen mérhető, és visszajelzést sem tudunk kapni róla csak lehet, hogy 5-10 év múlva.
Pszichológusok, szociológusok, pedagógusok, lelkészek kiáltanak segítségért, mert a mindennapok mutatják, üzenik a válságjeleket, a krízisállapotot:
- válságban a család (az általam talált statisztika szerint a házasságok 57 %-a felbomlik, a hagyományos szerepének, rendeltetésének nem tud megfelelni, nem tölti be a régi, klasszikus szocializáló funkciókat, kevés idő jut a gyerekekre, megélhetési gondokkal küzdenek, és sajnos romlik a iskola és a családok kapcsolata)!
- a gyerekek állapota hanyatló tendenciát mutat (fizikai-erőnléti-állóképességi állapotuk, mentális és erkölcsi jellemzőik)
- a társadalomban szerintem tapasztalható egy általános rossz közérzet (Nem tudom ezzel egyet értetek-e? ) Szerény véleményem szerint az erkölcsi, mentális válság mélyebb, mint az anyagi, gazdasági. Nem gond, ha megkritizáltok, várom is majd a meglátásaitokat!
- Mi a világ üzenete a felnövekvő generációnak? Az anyagi előrelépés, a társadalmi státusz mindent felülír (Szerezd meg! Valósítsd meg önmagad! Ne maradj le róla!) Nézzétek egy hírlapárus pavilonképét! Legszívesebben befognám a gyerekek szemét! A természet kizsákmányolása szívszorító! Tavaly felsős gyerekekkel feldolgoztam Az otthonunk című filmet. Én úgy örültem, megrázta a gyerekeket! Na mondom, akkor még van esély, helyén van a lelkiismeretük! Az agresszivitás felerősödése!
Döbrentei Ildikó írt egy szép cikket: Gyermeknevelés/gyermeknövelés
Az iskola oktatási, nevelési feladatai csakis erkölcsi tartalmak mentén valósítható meg. A nevelés erkölcsi normák szerint kell, hogy megvalósuljanak és a cél az erkölcsössé válás kell, hogy legyen.
Mikor és hol? Az iskolában folyó pedagógiai tevékenység egészét átfogó és jellemző folyamatként kell megvalósulnia: tanórákon, szünetekben, szabad idős tevékenységben. Még hangsúlyosabban: of. órán, etikán, hittanon, testnevelés órán. Az erkölcsi nevelésnél mindig az érzelmekre hatunk, az életkori sajátosságokat figyelembe véve, a fokozatosság elvét betartva. Az érzelmeket tanítani nem lehet: csak helyzeteket előidézni, keletkeztetni, fejleszteni. TANULJ MEG, NEM SZÁJTÓL FÜLIG BESZÉLNI, HANEM LÉLEKTŐL LÉLEKIG! Forrása: élő szótól indulva, a pedagógusi majd tanulói élményeken keresztül, a gyakoroltatástól eljuttatva a gyerekeket a tevőlegességig.
Gondoljátok végig milyen nagy ereje lehet ezen a fontos területen annak, hogy a pedagógus a személyes életvezetéséből, saját élményeiből adódó hiteles példákkal álljon a tanítványok előtt! ...mert a példamutatás az egyik legnagyobb erő (nemcsak beszélek róla, hanem teszem! Tudod? Elvárom, hogy precíz legyen a leckéje, de én azt sem tudom milyen órára mentem és melyik osztályban is vagyok :-o ) HITELESSÉG!
Holnap folytatom... böngésszetek! Tennék majd fel egy kérdést az oo családoknak is! Remélem nem veszitek rossz néven! Folyt. köv. Erika
(Ez csak egy gondolatindító, kivonat, szövegezése vázlatos!)
Szia Erika! Nagyon örülök a blogodnak! :)
VálaszTörlésIsten hozott nálam!
VálaszTörlésÉn is örülök, visszafelé olvasva jutottam idáig:) Nagyon jó ötleteket írsz, köszönöm!
VálaszTörlés