2010. november 7., vasárnap

A hozzám módszertani gyakorlatra érkező hallgatóknak...

Kedves Hallgatók... (Szülők, Kollégák, akik érdeklődtök a téma iránt)!
Tudom, hogy nagyon sokan jöttök és az elvégzendő feladatokra mindig kevés az idő, illetve annyi a feladat, hogy a nap 24 órája is kevés rá. Tudom, hogy az erkölcsi nevelést kell megfeszegetnünk, élesben, de teszek fel Nektek egy kis gondolatindító anyagot, természetesen a teljesség igénye nélkül!
Senkit nem szeretnék elkeseríteni, de nélkülözhetetlen, elvégzendő feladatról van szó, mely nagyon sok energiabefektetést igényel, nehezen mérhető, és visszajelzést sem tudunk kapni róla csak lehet, hogy 5-10 év múlva.
Pszichológusok, szociológusok, pedagógusok, lelkészek kiáltanak segítségért, mert a mindennapok mutatják, üzenik a válságjeleket, a krízisállapotot:
  • válságban a család (az általam talált statisztika szerint a házasságok 57 %-a felbomlik, a hagyományos szerepének, rendeltetésének nem tud megfelelni, nem tölti be a régi, klasszikus szocializáló funkciókat, kevés idő jut a gyerekekre, megélhetési gondokkal küzdenek, és sajnos romlik a iskola és a családok kapcsolata)!
  • a gyerekek állapota hanyatló tendenciát mutat (fizikai-erőnléti-állóképességi állapotuk, mentális és erkölcsi jellemzőik)
  • a társadalomban szerintem tapasztalható egy általános rossz közérzet (Nem tudom ezzel egyet értetek-e? ) Szerény véleményem szerint az erkölcsi, mentális válság mélyebb, mint az anyagi, gazdasági. Nem gond, ha megkritizáltok, várom is majd a meglátásaitokat!
  • Mi a világ üzenete a felnövekvő generációnak? Az anyagi előrelépés, a társadalmi státusz mindent felülír (Szerezd meg! Valósítsd meg önmagad! Ne maradj le róla!) Nézzétek egy hírlapárus pavilonképét! Legszívesebben befognám a gyerekek szemét! A természet kizsákmányolása  szívszorító! Tavaly felsős gyerekekkel feldolgoztam Az otthonunk című filmet. Én úgy örültem, megrázta a gyerekeket! Na mondom, akkor még van esély, helyén van a lelkiismeretük! Az agresszivitás felerősödése!
Ne gondoljátok magamtól vagyok ilyen okos: pár éve Hoffmann Rózsa azt mondta, hogy csak az erkölcsalapú társadalom adhat reményt a kilábalásra! Én ezt akkor felírtam a füzetembe!
Döbrentei Ildikó írt egy szép cikket: Gyermeknevelés/gyermeknövelés
Az iskola oktatási, nevelési feladatai csakis erkölcsi tartalmak mentén valósítható meg. A nevelés erkölcsi normák szerint kell, hogy megvalósuljanak és a cél az erkölcsössé válás kell, hogy legyen.
Mikor és hol? Az iskolában folyó pedagógiai tevékenység egészét átfogó és jellemző folyamatként kell megvalósulnia: tanórákon, szünetekben, szabad idős tevékenységben. Még hangsúlyosabban: of. órán, etikán, hittanon, testnevelés órán. Az erkölcsi nevelésnél mindig az érzelmekre hatunk, az életkori sajátosságokat figyelembe véve, a fokozatosság elvét betartva. Az érzelmeket tanítani nem lehet: csak helyzeteket előidézni, keletkeztetni, fejleszteni. TANULJ MEG, NEM SZÁJTÓL FÜLIG BESZÉLNI, HANEM LÉLEKTŐL LÉLEKIG!  Forrása: élő szótól indulva, a pedagógusi majd tanulói élményeken keresztül, a gyakoroltatástól eljuttatva a gyerekeket a tevőlegességig.
Gondoljátok végig milyen nagy ereje lehet ezen a fontos területen annak, hogy a pedagógus a személyes életvezetéséből, saját élményeiből adódó hiteles példákkal álljon a tanítványok előtt! ...mert a példamutatás az egyik legnagyobb erő (nemcsak beszélek róla, hanem teszem! Tudod? Elvárom, hogy precíz legyen a leckéje, de én azt sem tudom milyen órára mentem és melyik osztályban is vagyok :-o ) HITELESSÉG!
Holnap folytatom... böngésszetek! Tennék majd fel egy kérdést az oo családoknak is! Remélem nem veszitek rossz néven! Folyt. köv. Erika
(Ez csak egy gondolatindító, kivonat, szövegezése vázlatos!)

3 megjegyzés:

  1. Szia Erika! Nagyon örülök a blogodnak! :)

    VálaszTörlés
  2. Én is örülök, visszafelé olvasva jutottam idáig:) Nagyon jó ötleteket írsz, köszönöm!

    VálaszTörlés