2011. január 23., vasárnap

Válaszok a kérdésekre!

Sajnos a múlt hetem több volt, mint kaotikus: teljes körű könyvvizsgálat volt az iskolánkban, pályázatbeadási határidő, féléves bizonyítványok, osztályozó értekezlet - szóval két napig heverték az idegeim a feszültséget. Nem vagyok egy dühöngő típus, de ez egy kicsit sok (vagy sokk) volt!
Szeretnék válaszolni azokra a kérdésekre, melyek hozzám érkeztek hozzászólás vagy e-mail formájában, hátha másokat is érdekel.

1. Félévi bizonyítványok

Nagyon szép bizonyítványok születtek az osztályomban. A nyári szabályozás változásának köszönhetően, a mi iskolánkban a lehetőségekhez mérten visszaállítottuk a numerikus értékelést. A szöveges értékelésnek én elkötelezett híve voltam, a gyakorlatban mégsem  éreztem úgy, hogy beérett volna. Mi soha nem sablon szövegekben húztuk alá a gyermek tanulmányi állapotát mutató megjegyzéseket, hanem magunk fogalmaztuk, sőt egyes szám második személyben, teljes mértékben a gyermeknek szólóan. Törekedtünk az árnyalt, részletes megfogalmazásra, a biztató mondatok összegyűjtésére. (...hogy elköteleződésemet érzékeltessem, 30 órás ped. továbbképzést akkreditáltattam, melyet teljes egészében én készítettem)

Konzekvenciák:
  • csak kevés szülő olvasta fel otthon a gyermekének és rágicsálták meg, hogyan is tanul a mi csimotánk.
  • mivel a szülők osztályzatokban szocializálódtak, szüntelenül azt kérdezték, hogy ez most hányas.
Egyébként én minden dolgozatot kiszázalékolok, odaírom, osztályozom és szöveggel értékelem! (A fogalmazást nyilván így nem lehet, szerintem az a legszubjektívebb!)
Megtörtént a méltóságteljes átadás, elhangzottak a dicsérő, biztató szavak és nagy lendülettel megkezdtük a második félévet!

Privát: a lányom bizonyítványával nagyon elégedettek vagyunk. Akik környékbeliek tudják hova tenni az infót: Pécs, Nagy Lajos Gimnázium, 4,2!
Büszkék vagyunk Rád Viki, kitartó vagy és szorgalmas! És mi a fontos???
A jó Isten és a humorérzék mindig velünk legyen!
(Egyébként Ő mindig velünk van, csak mi hagyjuk el néha!)

2. Tehetséggondozás

A tehetséggondozás központi célkitűzését bizonyítja az erre kiírt pályázatok mennyisége. Pályázhatnak általános iskolák, gyermekvédelmi intézmények,középiskolák,  felsőoktatás, szóval sokan, sokan, akik erőt éreznek magukban erre az óriási kihívásra. Még nem tudtam, hogy egyszer ennek is eljön az ideje - csak reméltem - amikor életre hívtuk a KITEKINTŐ csoportot. A csoportba bárki bekerülhet pedagógusi javaslatra, egyetlen feltétele van : látunk-e a gyermekben olyan érdeklődést bármelyik terület iránt, mely tanórán kívül többlet stimulálásra érdemes. Félévkor és év végén tekintjük át az elvégzett munkát és döntünk arról, hogy ki maradhat a csoportban és ki nem! Tehát átjárható, be- és kikerülhetnek a gyerekek! (jelenleg 12 tanuló van benne)
Az én osztályomban van egy kislány, akit jövőre javasolni fogok!
Tipikus megtestesítője a tehetség azon vonalának, akit komplex tehetségfejlesztésben kell részesíteni. A gyengeségeit kell erősíteni, hogy az erősségei maximálisan kiteljesedjenek! Egy tévedést szeretnék szétoszlatni! A tehetséges gyermek nem csupán annyi, hogy okos és jó tanuló! Ez lehetséges, de egyáltalán nem jele vagy feltétele a tehetséges fogalmának. Az én kicsim álmodozik, szétszórt, cucca itt, cucca ott, néha hall engem, néha nem és jár a keze és jár a keze és rajzol és rajzol és rajzol. De még micsoda karakteres figurákat, milyen érzelemmel teli gyerek rajzokat, a lapról szinte leszaladó állatokat...
Nálunk a tehetségcsoportba tartozó gyerekek programokat kapnak, melyet előkészítünk, majd lekövetjük a hatását: színház, múzeum, ásatás, túra, lapidárium, könyvtár, kiállítás, tábor várja azokat, akik bekapcsolódnak a munkába. Először negyedik osztályban lehet beajánlani gyermeket! 

 Könyvajánló a fenti témában!


3. Bónuszkártyák

Az idei évem legnagyobb dobása az osztályban ez volt. Úgy őrzik, mint a legféltettebb kincset. Sütöttem már egy raklap pizzát, sőt eldurrant négy passz kártya. Pénteken kérdezem meg, hogy tervez-e valaki a jövő héten váltani és felírom a füzetembe. Bölcsen kezelik és összebeszélnek. Megbeszélték, hogy a pécsi kirándulást jobb lenne tavaszra hagyni. Az előttem álló hét a mozizásról és a pattogatott kukoricáról fog szólni! A csúcs mégis az volt, hogy a mise előtt a Katikám anyukája elújságolta, hogy a kislánya otthon neki is gyártott bónuszkártyát, mivel meg volt elégedve anyai teljesítményével. Ivett anyu kapott cola kártyát és Mamma Mia film kártyát pattogatott kukoricával! Na ennyit a futótűzről!

Ez a hetem is mozgalmas lesz - zenei vizsgák, hangverseny, félévzáró értekezlet! Esténként remélem azért fel tudok szaladni ide is!

Fontos, hogy töltődjek, ezért sokat olvasok, még ha éjfél után kerülök is ágyba és szeretem a filmeket!
Ha tehetitek nézzétek meg Perrin : Himalája című filmjét. Nem először láttam, most mégis érettebben talált meg! Ő készítette a Vándormadarakat is, szintén érdemes egy esős délutánt kellemesen és hasznosan elütni vele. 

Szép vasárnapot mindenkinek! 
Erika

6 megjegyzés:

  1. Vikinek gratulálok a szép bizonyítványhoz!:-)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Nellike! Mi is nagyon megdicsértük!

    VálaszTörlés
  3. Mi most kaptunk először bizonyítványt. Nagyon örültem, hogy szöveges volt, még akkor is, ha aláhúzós, de elég részletes és pontos értékelést kaptunk. A gyerkőccel együtt olvastuk el, ő is egyetértett vele, sőt, helyenként úgy vélte, a tanító néni nem vett észre bizonyos hiányosságokat. Jót tett az önbecsülésének. Sajnálom, hogy nem sok iylet fogunk már kapni, és azon gondolkozom, hogyan lehetett volna a szülőkkel jobban elfogadtatni. Talán elsősorban úgy, hogy a pedagógusok is jobban elfogadják, és nem csak a nyűgöt látják benne.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Névtelen! Egyet értek veled, a pedagógus társadalomban sem aratott osztatlan sikert. Én a személyre szólóan megírt szöveges értékeléseknek nagy híve vagyok és az aláhúzós is tud jó lenni, ha eléggé árnyalt és nem három-öt mondatból álló mondatbankból akarjuk kifejezni a tanuló tudásszintjét. Ugyanis, ha nem fektetünk rá elég hangsúlyt még kevésbé árnyalt is tud lenni, mint az ötfokú numerikus értékelés. Ez a pedagógusoknak valóban nagyon sok többletmunkát jelentett, annál is inkább, mert a minisztériumi program végtelenül szegényes és mellesleg tele van stilisztikai és helyesírási hibával. Ha az ember nem akar égni miatta, minden szavát és sorát át kell olvasnia. Egyet értek veled a pedagógusok részéről sem tört ki a tapsvihar, főleg ilyen háttér mellett. Örülök, hogy kapok ilyen visszajelzést szülőtől, hogy ők örültek, mert nálunk ezen a téren is vegyes volt a kép. A szöveges értékelés idején is a szülők kérése volt, hogy zárójelben a jegyet is tegyem a dolgozatok mellé, mert ők akkor tudják hányadán áll a gyerekük. Első-másodikos gyereknél kiváló ez az értékelési módszer, talán harmadikban és negyedikben vegyesen, negyedik osztályt szerintem érdemes átmenetként kezelni, hiszen az is nagy szakadék lenne, ha egyik napról a másikra kerülnénk egyik értékelési módszerből a másikba. A megfelelő értékelés örök kérdése a szakmának! Erika

    VálaszTörlés
  5. Kedves Erika! Köszönöm válaszod, magam is hasonlóképp gondolom. Azért bízom abban, hogy néhány pedagógus továbbra is fogja alkalmazni, talán többen, mint a bevezetés előtt tették (pár helyen csináltak már ilyet az alternatív hajlamú pedagógusok). Szerintem (szülőként) jobb, mint a jegy, mert van benne bíztatás, ad irányt, hogy merre kellene továbblépni, miben fejlődni, és a gyerkőc is pontosan érzi, érti miről van szó, és nem egy lezárt skatulyát kap. Hogy kb. hányas, azt a dolgozatok százalékos értékeléséből látom, és össze tudom hasonlítani a többiek "tudásával" (inkább eredményével) is, mert a tanító néni kiírja az osztályátlagot és azt is, hogy hány tanulónak 100%, 98%...(anonime). Ami nehéz most még, és amiben ez a fajta szöveges értékelés kifejezetten sokat segít, hogy a gyerkőc megértse, nem baj, ha nem 100% minden dolgozat, 1-2 hiba miatt nem kell feladni, hanem dolgozni kell tovább. Gabi

    VálaszTörlés
  6. Gabinak: A saját gyerekemnek is mindig azt mondtam és azt mondom, hogy a jegy nem számít (az élet nagy dolgaihoz képest, szinte jelentéktelen)! Kit érdekel 91% vagy 87% . Tudd, hogy a tőled telhetőt megtetted! Ha valamiért nem tudtad odatenni magad, tudd ezt, és legközelebb odateszed majd, és nem dőlt össze a világ! Padlóról könnyedén fölállni! - Istenem hány helyzetgyakorlat kell ahhoz, hogy amikor az élet nagy leckéit kapjuk ne roppanjunk bele! Ugye érted mire gondolok! Nem elbagatellizálni akarok a jegyeket! Csak helyén kell tudni kezelni! Az pedig, hogy a jellemformálásban hova jutunk, sokkal fontosabb, mint az, hogy hány százalékos bármilyen dolgozat! Erika

    VálaszTörlés