2010. december 13., hétfő

Kukucs! Olvasás óra...

Néhány olyan gyakorlatot osztok meg veletek, melyeket szinte minden órán valamilyen formában becsempészek az órába és a nebulók szeretik.

Légzőgyakorlatok és az olvasás
Nagy levegőt veszünk és a levegő kifújásakor a következő szóoszlopokat olvassuk:


Nagy levegő vétel, majd a levegőt lassan kiengedve már mondjuk is: január, február, március..... 
Megpróbáljuk úgy beosztani a levegőt, hogy ne fulladjunk meg! 
 Vagy: Ahogy hétfő, úgy kedd, ahogy kedd, úgy szerda, ahogy szerda, úgy csütörtök stb. 

Rendszeresen olvasunk szópiramist: 
sós
sóska
sótartó
sótalan
sóbánya
sóbálvány

Folyamatosan növeljük a látószélességet. 
Így: 
Peti ír.
Peti levelet ír.
Peti a szobában levelet ír.
Peti a szobában levelet ír a nagymamájának. 
Peti délután a szobában levelet ír a nagymamájának. 
Peti délután a szobában levelet ír a Pécsen élő nagymamájának.

Ennek folytatása babzsákkal! (Ez esetben nem látószélességet növelünk, hanem szókincset és memóriát fejlesztünk!)
Megkezdem a játékot egy tőmondattal, akinek dobom a babzsákot egy szóval toldja meg, majd ő is tovább dobja! 
Papa ültet. (Bővítési lehetőségek: Mit? Hol? Kivel? Mikor? Hogyan? stb.)
Az olvasmányban szereplő hosszú szavakkal párkeresőt játszunk. Nagyon egyszerű: a hosszú szavakat leírom két-két kártyára, majd a párkereső szabályai szerint húzzuk fel őket! Amikor mind megvan, felolvassuk ismét mindet! 

Szintén a hosszú szavak olvasásához használom a fényképezős játékot! Elsős koruk óta szeretik! A táblám két oldala behajtható, az egyik hátuljára felírok egy hosszú szót, már az is fontos, hogy helyesírási problémát is tartalmazzon. Kinyitom a táblát, kb. 5 másodpercig nézhetik, ez idő alatt le kell fényképezni a szemükkel. Visszacsukom, majd le kell írniuk a füzetbe! Ma ilyeneket írtam: jégpálya, kristálypalota, Hókirálynő, Hódmezővásárhely, jajveszékelés.

Bummos olvasás!
Két csapatra oszlunk. Sorsolással döntjük el ki kezdi. A kezdő csapatból az egyik el kezd olvasni, ha hibázik a másik csapat azt kiáltja: Bumm! Képzelhetitek mekkorát szokott szólni! Én is nagyon figyelek, nehogy megijedjek! :o)
Ha hibázott a gyerkőc, át kell adnia az olvasás jogát a másik csapatnak. Az  a társaság győz, aki befejezi az olvasmányt.

Mikrobi varázsnyelve: meg kell fejteni mit üzen, lassan mondom és azt meg kell csinálni! 
 Fordítva mondom a szavakat,  nekik helyesen kell leírni, majd megtenni: Ketégyet a erketejef a tetezüf! 
Nagyon szeretik ezt a játékot, kérdezik, lesz-e Mikrobi! 

Amikor egy szövegben megfelelő biztonsággal tájékozódnak már, én elkezdek lassan valahonnan olvasni az olvasmányban. Ha valaki azt kiáltja STOP! Megállok és pontosan onnan kell folytatnia! 

Minden órán 10 percig az olvasókönyvből azt olvasnak,  amit akarnak, felcsaphatják bárhol. Két gyerek nevét felírom a behajthatós tábla hátuljára és utána ők ketten mesélik el milyen érdekeset olvastak. Mivel senki nem tudja rajtam kívül, melyik két gyereknek a neve került a tábla hátuljára, ezért igyekeznek nagyon!

Részletesen feldolgoztatom a szövegeket: kigyűjtjük az általunk nem ismert kifejezéseket, magyarázzuk őket. Vázlat és illusztráció készül a történetekről. A tartalmat élő fogalmazásban foglaljuk össze (Elkezdi egy gyerek, mindenki csak egy mondatot mondhat, így alakul ki a tartalom.) Hiányos mondatokat kell kiegészíteni. Igaz-hamis állításokat kell eldönteni: ezt azért szeretik, mert ilyenkor én vagyok a tanuló és ha ügyes voltam piros pontot írhatnak be nekem, ha butaságot írtam feketét írhatnak mellé. Ilyenkor mindig aláírhatják és odaírhatják a megjegyzésüket! Ilyeneket szoktak (pont mint én!) Figyelj jobban Erika! Köszönöm a munkádat! Elájultam Tőled! Erika ma ügyesen dolgozott! Olyan aláírásaik vannak, mint a doktoroknak... olvashatatlan és ferde! :o)
 Van az osztályban  mini könyvtárunk, melynek választékát hónapról hónapra cserélem! Szeretik és vigyáznak rá! Sőt elég határozottan lépnek fel, ha nem hozzánk járó gyermek feldúlja megalkotott kis minivilágunkat.
Jó éjszakát mindenkinek!
Erika

3 megjegyzés:

  1. Ez nagyon szép volt! Köszönöm, hogy megosztottad, ötleteket adtál nekem is.
    Betti.

    VálaszTörlés
  2. Örülök, ha adhattam... :o) Erika

    VálaszTörlés
  3. Első osztályomban tanítok, sok jó ötletet kaptam! Köszönöm!

    VálaszTörlés