2012. október 12., péntek

Szóbeli felelet

Évek óta gond és kihívás, hogy nem megy a gyerekeknek a szóbeli felelet. 
Az én receptem a következő hozzá:
A szóbeli felelés felépítése alsó tagozaton kezdődik. Tud-e a gyermek képről beszélni, mesélni, tartalmat mondani? (A mese mondásánál figyelnie kell az események sorrendjére, az időrendre! Ebből következően logikusan felépítettnek kell lennie a produkciónak.)
 Tud-e a többieknek játékszabályt ismertetni vagy esetleg barkácsmunka folyamatát elmondani, élményt feleleveníteni?
Hogyan folytatódik felsőben?
A jó szóbeli felelet előkészítő hadművelete, hogy vajon egy tanár vagy egy felnőtt tud-e jó kérdést feltenni, beszéltetni, gondolkodásra késztetni. Megtanít-e érveltetni? Az órákon (mindegy milyen tantárgy, bármelyiken lehet gyakoroltatni!) hangsúlyt fektet-e a vitakultúra fejlesztésére. Elfogad-e a tanár vagy a felnőtt egyszavas választ vagy egész mondatban várja el a feleletet a kérdéseire?
Feltételezzük, hogy ez már mind megy! 
1. A füzetbe felépített vázlat gerince, kivonata legyen egy esetleges szóbeli feleletnek.
2. Az óra elején kijelölöm a felelőt és a kezébe adom a füzetbeli vázlat indítószavait. 
3. Mindig adok 5 perc felkészülési időt. (Addig a többiekkel megfejthetsz egy rejtvényt, barkochbázhattok, koncentrációt fejleszthettek, mondhatsz igaz-hamis állítást, rendezhetsz mondatbefejező versenyt stb.)
Miután a gyermek a cédula segítségével elmondta a feleletét - ha úgy érzed kimaradt valami - segítő kérdéseket adhatsz neki. A segítő kérdés válaszát próbáljátok beilleszteni a feleletbe: - Mikor kellett volna ezt elmondanod? Honnan maradhatott ki? 
Adok szövegtömörítő feladatokat:
Ma a táblára felírtam: Ki volt Szent-Györgyi Albert?
(5. osztályban vagyunk!)
Megadtam, hogy a könyvben melyik oldalon olvashatnak róla az Érdekességek rovatban. Ez azért is fontos, mert a gyerekek zöme  a rovatot nem olvassa el otthon!
Az olvasás után kis szálkákkal leírták, nekik mi a fontos ebből, a táblára az osztály összegzése került: 
-felfedezte a C-vitamint
-természettudós, orvos
-Nobel-díjas
-a paprikából mutatta ki
-magyar
Ezt követően a tábláról egyéni vállalás alapján szép kerek mondatokban ismertetni kellett, ki volt Szent-Györgyi Albert? 
Nagyon szép kerek összefoglalókat hallhattam.
Ezzel a feladattal gyakoroljuk a lényeg kiemelését, összefoglalását és a szóbeli kifejezőkészségünket fejlesztjük. 
Jó lehetőség még a kiselőadás vállalása (nagyon szeretik a gyerekek), összekötve bármilyen kutatómunkával, érdekességgel, amivel ők ismertethetik meg társaikat. Csak a pedagógusi fantázián múlik, hogy egy adott tananyagot milyen hozzáadott információval, izgalmas dolgokkal ékszerez fel. 
E.

3 megjegyzés:

  1. Köszönöm, Erika, ez nagyon logikusan felépített rendszer. Alkalmazni is fogjuk. Mesiék sokat felelnek szóban, ennek nagyon örülök. amikor itthon megbeszéljük az anyagot, érzem, hogy nehezen fejezi ki magát. Ő már hatodikos, szükség van a szakszavak használatára, és ezeket nehezen ragozza, így a beillesztésükkel kicsit darabosak a mondatai. Valószínűleg vissza kell térnünk egy előző szintre, így pl. arra, hogy a törikönyv képeiről tudjon összefüggő, kerek történetet alkotni.

    VálaszTörlés
  2. Örülök, ha mások számára hasznosítható írást sikerült összekalapálnom. A célom elsősorban az volt vele, hogy mindenkinek felhívjam rá a figyelmét (tanárnak-szülőnek), hogy ezt úgy TANÍTJUK. Nem megérik a gyerek a szóbeli feleletre, felnő hozzá, hanem tanítjuk! Erika

    VálaszTörlés
  3. Az egesz osztaly elotti szobeli feleltetes szerintem felesleges kinzas.

    VálaszTörlés