Évek óta gond és kihívás, hogy nem megy a gyerekeknek a szóbeli felelet.
Az én receptem a következő hozzá:
A szóbeli felelés felépítése alsó tagozaton kezdődik. Tud-e a gyermek képről beszélni, mesélni, tartalmat mondani? (A mese mondásánál figyelnie kell az események sorrendjére, az időrendre! Ebből következően logikusan felépítettnek kell lennie a produkciónak.)
Tud-e a többieknek játékszabályt ismertetni vagy esetleg barkácsmunka folyamatát elmondani, élményt feleleveníteni?
Hogyan folytatódik felsőben?
A jó szóbeli felelet előkészítő hadművelete, hogy vajon egy tanár vagy egy felnőtt tud-e jó kérdést feltenni, beszéltetni, gondolkodásra késztetni. Megtanít-e érveltetni? Az órákon (mindegy milyen tantárgy, bármelyiken lehet gyakoroltatni!) hangsúlyt fektet-e a vitakultúra fejlesztésére. Elfogad-e a tanár vagy a felnőtt egyszavas választ vagy egész mondatban várja el a feleletet a kérdéseire?
Feltételezzük, hogy ez már mind megy!
1. A füzetbe felépített vázlat gerince, kivonata legyen egy esetleges szóbeli feleletnek.
2. Az óra elején kijelölöm a felelőt és a kezébe adom a füzetbeli vázlat indítószavait.
3. Mindig adok 5 perc felkészülési időt. (Addig a többiekkel megfejthetsz egy rejtvényt, barkochbázhattok, koncentrációt fejleszthettek, mondhatsz igaz-hamis állítást, rendezhetsz mondatbefejező versenyt stb.)
Miután a gyermek a cédula segítségével elmondta a feleletét - ha úgy érzed kimaradt valami - segítő kérdéseket adhatsz neki. A segítő kérdés válaszát próbáljátok beilleszteni a feleletbe: - Mikor kellett volna ezt elmondanod? Honnan maradhatott ki?
Adok szövegtömörítő feladatokat:
Ma a táblára felírtam: Ki volt Szent-Györgyi Albert?
(5. osztályban vagyunk!)
Megadtam, hogy a könyvben melyik oldalon olvashatnak róla az Érdekességek rovatban. Ez azért is fontos, mert a gyerekek zöme a rovatot nem olvassa el otthon!
Az olvasás után kis szálkákkal leírták, nekik mi a fontos ebből, a táblára az osztály összegzése került:
-felfedezte a C-vitamint
-természettudós, orvos
-Nobel-díjas
-a paprikából mutatta ki
-természettudós, orvos
-Nobel-díjas
-a paprikából mutatta ki
-magyar
Ezt követően a tábláról egyéni vállalás alapján szép kerek mondatokban ismertetni kellett, ki volt Szent-Györgyi Albert?
Nagyon szép kerek összefoglalókat hallhattam.
Ezzel a feladattal gyakoroljuk a lényeg kiemelését, összefoglalását és a szóbeli kifejezőkészségünket fejlesztjük.
Jó lehetőség még a kiselőadás vállalása (nagyon szeretik a gyerekek), összekötve bármilyen kutatómunkával, érdekességgel, amivel ők ismertethetik meg társaikat. Csak a pedagógusi fantázián múlik, hogy egy adott tananyagot milyen hozzáadott információval, izgalmas dolgokkal ékszerez fel.
E.
Köszönöm, Erika, ez nagyon logikusan felépített rendszer. Alkalmazni is fogjuk. Mesiék sokat felelnek szóban, ennek nagyon örülök. amikor itthon megbeszéljük az anyagot, érzem, hogy nehezen fejezi ki magát. Ő már hatodikos, szükség van a szakszavak használatára, és ezeket nehezen ragozza, így a beillesztésükkel kicsit darabosak a mondatai. Valószínűleg vissza kell térnünk egy előző szintre, így pl. arra, hogy a törikönyv képeiről tudjon összefüggő, kerek történetet alkotni.
VálaszTörlésÖrülök, ha mások számára hasznosítható írást sikerült összekalapálnom. A célom elsősorban az volt vele, hogy mindenkinek felhívjam rá a figyelmét (tanárnak-szülőnek), hogy ezt úgy TANÍTJUK. Nem megérik a gyerek a szóbeli feleletre, felnő hozzá, hanem tanítjuk! Erika
VálaszTörlésAz egesz osztaly elotti szobeli feleltetes szerintem felesleges kinzas.
VálaszTörlés