Mindkét fogalom megélése, tapasztalása ritka napjainkban, jótékony hatását azonban a legtöbben elismerik.
A bennünket körülvevő zajos, villanós, rohanós világ nem táptalaja ezen jelenségeknek, mesterségesen kell keresni a helyet, a módot, ahol átélhetjük ezeket felnőttként vagy gyerekként.
Én felnőtt vagyok, megkeresem a módját, érzem, hogy szükségem van rá, de a gyermek ránk van utalva. Lehet, hogy érzi, hogy valami nem stimmel, feszült, fáj a feje a hangzavartól, elsírja magát, vagy agresszíven visszacsap, ha a legkisebb sérelem éri. ...de nem tudja mi az oka, nem tudja mi a pirula, nekünk kell segíteni abban, hogy idegrendszere, lelke megkapja ezeket a gyógyító vitaminokat.
Csend és elmélyülés.
Többször írtam, hogy nagyon szeretem a művészeti területek összekulcsolódását, mert ezek az órák igazán alkalmasak ezek megélésére, megéltetésére.
Megismerkedtünk a tűfilccel. Megbeszéltük, hogy milyen sokféle vonalat húzhatunk, hogy nemcsak színezéssel lehet kitölteni valamit, hanem mindjárt látjátok hogy még hogyan...
A rajz órán őszi formákat felületdíszítéssel töltöttünk ki, motívumokat gyűjtöttünk hozzá.
A munka nagyon aprólékos, türelmet igényel, fejleszti a gyermek monotónia tűrését, jó lehetőség az elmélyülésre.
Közben Vivaldi szólt, nagyon halkan. Mi más mint a Négy évszak...
A képeken jól látható, az aprólékosság. A nagy egész formát kisebb szekciókra osztjuk és a különböző formák illetve a sötét-világos kontrasztja adja a szépségét.
A rajzlap mindkét oldalát behajtottam, mint egy kis könyvet. Így kapták meg a papírt. A fülek külső részére végeztük az ujjgyakorlatokat. Kipróbáltuk a tollat és mintagyűjteményt készítettünk. Amikor megértették a feladatot, csak akkor nyitottuk szét a papírt. ...és a szétnyitott papír közepét látjátok a képeken.
Ha azt szeretnéd, hogy élvezzék a gyerekek a csendet:
*légy közöttük csendes, szokják meg, ha csendesen beszélsz hozzájuk, jobban kell figyelniük
*nem tudom elégszer írni, mosolyogj!, az arcod mindig azt üzenje, hogy de jó,hogy velük lehetsz
*miközben dolgozol velük, soha ne ülj le az íróasztalodhoz, sétálj közöttük és suttogva kommunikáljatok. Vigyázzátok meg azokat a pillanatokat, amikor csend van vagy háttérzene szól (csak minőségit vigyél be!)
*ahogy mászkálsz közöttük, folyamatosan kapjon pozitív megerősítést vagy olyan instrukciót, ami a munkájában továbblendíti. Észre kell venned, ha megfeneklett, nincs ötlete, a kínlódó unalom soha ne törhessen rá!
*simogasd meg a fejét, vagy a vállát. Az érintésed segíteni fogja abban, hogy kilazuljanak az izmai, melyek a feszültségtől összeáll, ugyanúgy, ahogy Neked (válladban, hátadban, nyakadban!).
A csend "előállítása":
Ne úgy próbálj csendet teremteni, hogy hangosan kiabálod, hogy csend legyen, mert az reménytelen... sőt Te magad a feszültség fokozója vagy!
Az egyik, amit alkalmazok, hogy ahogy belépek köszönök és mosolyogva, szép kihúzott testtartással megállok velük szemben! (Tudni szokták, mit akarok!)
A másik a Tükörjáték (remélem erről még nem írtam és nem szócséplés!). Megállsz velük szemben és elkezdesz csinálni egy mozdulatot: például váltva jobb és bal kezeddel böködöd az eget felfelé. Csinálni fogják, még nyüzsi lesz. Folytatod a bökögetést és mindeközben a jobb térdedet egyenletes ütemben felhúzod. (Csendesedni fognak, mert többfelé kell figyelnie!) Ha ehhez a fejedet is elkezded jobbra-balra billegtetni tuti csönd lesz, mert négy mozgást folyamatosan csinálni és követni, ahhoz már sok, hogy még beszélgessen is.
Ezt a játékos gyakorlatot nagyon szeretik és sokfélét és vicceseket is találhattok ki!
A harmadik az osztályban olyan jelzőtáblák kihelyezése, amelyek a tanuláshoz nélkülözhetetlenül szükséges állapot megteremtését tanítja! Ilyen a CSEND tábla is, mely szimbolikával mutatja, nálam például egy mosolygós száj előtte egy ujjacskával, hogy mit kér a gyerekektől. Erre néha rámutatok, úgy, hogy a gondolatmenetemet nem szakítom meg, mégis értik, mit szeretnék.
A gyerekek mindig visszajelzik, hogy de jó volt. Elmúlik a fejfájás, megpihennek, töltődnek.
Érdemes hangsúlyt fektetnünk rá.
E.
Ó, de tetszik ez a csend tábla! Bármit teszek gyerekekkel, a legbosszantóbbnak azt találom, mikor meg kell állni és fegyelemről beszélni. Oda a pillanat varázsa, a gondolatmenet, meg más hasonlók. Ez a tábla megoldja a problémát.
VálaszTörlésIgaz én óvónéni vagyok, de az egy nagy igazság, hogy ha a gyerekek hangosak, akkor én halkabbra veszem a hangom. Ők is csendesebbek lesznek, mert szeretnék tudni mit mondok. :)
VálaszTörlésOlvastam egy könyvet Winkler Mária "iskolájáról", ő nagyon sok nonverbális jelet használt a diákjaival, hogy ne szakítsák meg beszéddel az elmélyült munkát. Fantasztikus élmény volt az a könyv. Szinte sajnáltam, hogy nem tanító néni vagyok :) De azt hiszem nekem is nagyon jó . :)
Vera