2012. február 6., hétfő

Ünnepeink! Ünnepeink?

Hószünet van. kb. 60 cm-nél járunk és megállíthatatlannak tűnik... persze majd csendesedik és normalizálódik. Hogy jó-e ez nekünk, azt nem tudom, de önző módon most minden percét élvezem!
Ennek a magányomnak és egy finom bögre forró teának köszönhető eme néhány sor:

Közeledik a Valentin nap, tele minden szívecskés bugyival, bögrével, rózsás bonbonnal, csokival, parfümmel... szinte olyannyira, hogy rosszul érezd magad, ha te nem ünnepled. Végigfuttattam a fejemben, számomra mitől ünnep az ünnep és mely alkalmakat sorolok az ünnep fogalomkörébe. Két-három kategóriát fogalmaztam meg magamnak: az egyik a nemzeti, történelmi ünnepeink, a másik a szűk faluközösséghez tartozó hagyományápoláshoz kötődő ünnepeink és a családi ünnepek. 
*Családi alkalmak, születésnapok, névnapok (nálunk az csak nagyon kicsi!), évfordulók! 
Ezek a napok a mi családunkban szigorúan belterjes családi, szóval nem tartok és tartottam hatalmas gyerekzsúrt, nem készíttetek meghívót, csak egyszerűen egy kis ajándék mellé kedvenc ebéd, süti vagy torta! Elsősorban azért jutott ez eszembe, mert nemrégen a Kikában vásároltam és hatalmas csillogós ajándéktáskákkal mentek az emeletre pici, kacskán járó gyermekekkel anyukák és szüleik. Először csak találgattam magamban: mi lehet odafönn? Aztán leesett: - Egy alig totyogónak a 2. születésnapja! Úgy érkeztek a vendégek, mint a Neveletlen hercegnő 2-ben!!! Kicsit affektálva, kicsit utyuluputyuluzva... 
Az igazi bensőséges, családi ünnepek melegségét, hangulatát soha nem adhatja vissza a zaj, a csillogás, a divat. Azt viszont minden születésnapon el szoktam mondani a gyerekeimnek, hogy milyen szerencsés vagyok, hogy pont őket kaptam ajándékba az Istentől, hogy mennyit formáltak engem, milyen sokat köszönhetek nekik és fel szoktuk eleveníteni a vicces jeleneteket, amin újra meg újra jókat nevetünk. 
*Nem tehetek róla, de a nemzeti ünnepeinken a könnyeimmel küszködök, gombóc van a torkomban, annyira küzdök az érzéseim ellen (főleg, ha tudom, hogy meg kell szólalnom a nyilvánosság előtt egy ponton), hogy rendszerint megfájdul a fejem. Legbelül, a hős-ősok iránt végtelen hálát, tiszteletet érzek és mindig megfogalmazom magamnak, hogy sokuktól még igen messze vagyok... van még hova felnőni! 
*A falusi hagyományaink jókedvre derítenek, építik a helyi közösséget! Most például jövő hétre csúsztattuk a farsangot, mert félünk, hogy a nehezen járható utak miatt kevesebben jutnak el hozzánk, mint szeretnének! 
A mi falunkban ez nagy ünnep: Kiszebaba égetés vagy úsztatás (most égetés lesz! úgy tűnik!), osztályműsorok, sütivásár, zene, tánc, tombola! 

... és itt van a Valentin nap, amivel nem tudok mit kezdeni. Mondják a tengeren túlról jött!!! Hát, aki kopogtat, azt se mindet engedjük be... megnézzük, átgondoljuk. Döntünk jól, vagy rosszul.

Szép magyar szólásgyűjteményünk hagyott ránk olyanokat, mely a szerelemmel, házassággal foglalkozik és nekem ennyi elég... 

Aki szeret, kétszer él.
Ahol a szívek szeretnek, sok sérelmet elfelednek.
Amilyen rózsát szakítottál, olyat szagolsz.
Jó asszony a háznak koronája.
Nem mindig édes gyökér a szerelem.
Hirtelen szerelem nem állandó.
Bölcset is megvakít a szerelem.
Nem állandó az erőszakos szeretet.
Ravasz a szerelem, arany béklyóval jár.
Ha a szeretet elmúlt, sohasem volt igaz.

Meleg teás, forralt boros, fűtött szobás, szánkón siklós szép napot mindenkinek! 
E. 



6 megjegyzés:

  1. Erika, én sem tudok mit kezdeni ezzel a Valentin nappal. Jó-jó ünnepeljük a szerelmet, de mi lenne ha visszamennénk a mi hagyományainkhoz, ott is van ám, sok minden. Szomorú, hogy Húsvétkor locsolkodni ciki, de a "valentinozás" menő. Az ilyen pláza szülinapoktól meg ráz a hideg!:-(
    Szép napot Neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A jegyespárok, fiatal házasok nálunk is találnak oltalmazót Szent Bálint személyében. Csak erről egy szó sem esik, csak ez az eltorzult rissz-rossz bóti már megint! Legyen szép napod! Erika

      Törlés
  2. Erika, én minden ünnepnek nagyon örülök. :)
    Csak rajtunk múlik, hogy milyen tartalmat adunk mögéjük.
    "Valentinkor" lehet emlékezni Szent Bálintra is, és lehet szívecskés bugyiban elsétálni a lényeg mellett. :)

    VálaszTörlés
  3. Maximálisan igazad van. Lehet, hogy éppen ezért nem tudok kezdeni vele semmit? Egy szó nem esik sehol Szent Bálintról, a jegyespárok, fiatal házasok védőszentjéről! (Hasfájósokról, epilepsziásokról már nem is beszélve!) Az emberek nagy többsége nem is tudja kötni a média által sugallt alkalmat és Szent Bálintot. Tudom, hogy kedvesség, de árulkodó: minden évben vannak tanítványaim, akik kis rajzzal, csokival köszöntenek Valentin napon. Mondván: Ők szeretnek! Én is nagyon őket, de egy kicsit eltévesztették a házszámot az biztos! Bőven elég, ha a tükörbe nézek! :o) Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Valentin-nappal én sem tudok mit kezdeni. Kb. 20 éves koromig nem is létezett ez az ünnep Magyarországon. Utána persze be kellett hozni hozzánk is, de én nem tudok vele megbarátkozni.

      Annyira szeretném én is csak családilag ünnepelni a szülinapokat, de valahogy ebben nem tudok elég következetes lenni. A gyerekeim nagyon vágynak arra, hogy a haverjaikkal ünnepeljenek. Tavaly direkt elmentünk egy 3 napos családi nyaralásra emiatt, ahol remekül éreztük magunkat. Az idén is felajánlottuk ugyanezt a nagyobbik fiamnak, de ö nem karja. Mindenképp buli kell neki. :-(

      Törlés
  4. Csak az igazi ünnep, ami szívből jön.... A Valentin nap üzleti érdekekből jött-virágkötők, szívecskés bugyi árusok...-:(Hajni

    VálaszTörlés