Kedves Melinda!
Sajnos szakemberek között is gyakran keverednek fogalmak és talán ez ijesztett meg téged annyira. Szeretném, ha egy kicsit megnyugodnál, mert bár korrekcióra és folyamatos fejlesztésre szorul a fiad, - de, hogy a Te szavaiddal éljek "nem fogyatékos".
Nézzük mely fogalmak szoktak körültekintés és megfontolás nélkül keveredni, összemosódni: a tanulási zavar, a tanulásban akadályozottság és a tanulási nehézség nem szinonima és szókincsünket változatosabbnak mutatva ezek nem behelyettesíthetőek egymással. A tanulási nehézség az egy olyan probléma, ahol nem megy a nebulónak a tanulás -esetleg betegség miatt lemaradt - és ennek a módszertanát kell megtanítanunk neki, olyan mankókat adni a hóna alá, amellyel fokozatosan képes lesz a hatékony önálló tanulás elsajátítására. Ezt egy felkészült pedagógus korrepetálással, fejlesztő foglalkozással, differenciált óratartással, egyéni megsegítéssel meg tudja támogatni. Kiváló szakkönyveket használok ehhez: Kerékgyártó Éva illetve Oroszlány Péter könyvei beépíthetőek a mindennapi oktató-nevelő munkába, függetlenül, hogy melyikünk milyen szakos.
A tanulási zavarok közé tartoznak: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia. Ismét hangsúlyozom: nem buta és semmi köze a tanulási zavarnak az intelligenciához. Tehetséges gyermek is küzdhet részképességzavarral (néhány nagy tudósunk, akikre ma büszkén tekintünk megszenvedte és végigjárta ugyanezt a göröngyös utat!) Ezek a zavarok általában egy-egy területen jelentkeznek: írás, olvasás, számolás. A tanulási zavar egy árnyalattal komolyabb, nagyobb szakmai körültekintést igénylő probléma, szakemberek bevonását teszi szükségessé: logopédus, fejlesztőpedagógus. Tanítói és tanárai támogatását is meg kell kapnia: zavarának megfelelően segédeszközöket használhat, akadálymentesíthetjük a tananyagot, differenciáltan tanítjuk.
(A hiperaktív, figyelemzavaros és magatartászavaros gyerekekről nem írok neked, hiszen Te most nem ebben a cipőben vagy!)
A tanulásban akadályozottság (ez a régi enyhe értelmi fogyatékos kategória) sokkal szerteágazóbb és mélyrehatóbb okokra vezethető vissza. A sajátos nevelési igényt a Képességvizsgáló Bizottság határozatban mondja ki, megjelölve benne minden specifikumot, kódot, adatot, fejlesztési területet, szakemberigényt. Kimondva, hogy integráltan vagy egységes gyógypedagógiai intézményben oktatható.
A Te fiadnál részképességzavart állapítottak meg: diszlexiás tüneteket. Ráadásul elég időben. Diszlexia és diszlexia között is számtalan különbség és árnyalat van.
Érdekességképpen írom le, hogy volt egy tanítványom, aki borzasztóan nehezen olvasott, a helyesírását látva alig hittem a szememnek, szóval szépen összejött neki. Egyszer az anyukája írt nekem egy levelet, majd a gyereket megkérdeztem: Téged kért meg anyu, hogy helyette megírd a levelet? - Nem. - válaszolta ő,- Anyu írta!
Ugyanazokat a típusú betűtévesztéseket és helyesírási hibákat láttam a levélben. Majd egy újabb levelet írt, amit már számítógéppel szerkesztett: abban is ugyanazokat a hibákat vétette. Gondolom, nem volt megelégedve a gép helyesírás ellenőrző programjával, hát kijavította úgy, ahogy ő helyesnek hallotta, vélte. Szóval ez egy tipikus öröklött, genetikai eset!
Véletlenül se használj Bernát előtt lekicsinylő, pejoratív szavakat, ne szóld le a tudását, mert amelyik gyereknek leverik az önbizalmát, az önmagába vetett hitét, annak teljesen elveszik az esélyét. Mivel nem ismerem a tanítóját, óvatos és körültekintő legyél vele is, kérd a segítségét és a támogatását. (Ne követeld!, Ne szidd!) Én ugyanis azt tapasztalom, hogy egyáltalán nem készítik fel a pedagógusokat ezekre a kihívásokra. Azt viszont írtad, hogy a tanító néni fiatal. Nem hiszem, hogy nem akar segíteni, valószínű hogy együttműködéssel, más tapasztaltabb kollégák bevonásával fogjátok megtalálni a sikerre vezető utat!
Melinda! Ennyike válaszra volt időm, de írok arról, hogy milyen életmód változtatással, hétköznapi elemekkel lehet segíteni ezeken a problémákon, mert azt el ne kezdjétek, hogy orrba szájba feladatlapoztok, gyakoroltok, maszek tanár... mert azzal csak elmegy a kedve!
Erika