2011. január 31., hétfő

Vess rá egy pillantást!

Az iskolában több házi versenyt hirdetünk a gyerekeknek, mindig törekszünk arra, hogy ki-ki megtalálja saját érdeklődési területét. Jutalomként változatos dolgokat szoktunk kitalálni, figyelünk arra, hogy olyan ajándékok legyenek, amelyek személyre szólóak vagy a gazdasági helyzet terhét hordozva, nem engedhetik meg maguknak a családok. Éppen ezért van egy listám, amit folyamatosan figyelek, könyvakciók, társasjátékok, írószerek, sporteszközök. Nekem ez úgy tartozik a heti munkámhoz, mint ahogy más iktat, felír a naptárba, felhív vagy tárgyal. Van a szekrényemben egy jól szituált nagy kartondoboz és abban gyűjtöm a kincseket! Van egy másik is abban pedig a reklám anyagokat, melyeket cégektől innen-onnan sikerül adományban összegyűjteni a pólóktól, a sapkákig, a tollaktól, a naptárig. Kicsit hosszan vázoltam a helyzetet, de tulajdonképpen végtelenül egyszerű! Mindig felteszem ide, amire lecsapok, mert hátha benneteket is érdekel! Egyrészt tudom, hogy többen dolgoztok iskolában, óvodában, másrészt szülőként, nagyszülőként, nénikeként és unokatesóként is érdekelhet a dolog! Íme az első fogásom így hétfő este magasságában:

-
Pinocchio kalandjai
Egy bábu története
1 050 Ft - 70% a kedvezmény!
(Eredeti ár: 3 499 Ft)
Vagyis irány az Alexandra Könyvesbolt oldalára, mert péntekig ez az egyik kedvezmény, amelyet ki tudtok használni:
A másik ugyanezen az oldalon a romantikus regények kedvelőinek:
február 4-én 24 óráig él az akció! 
Miért érdemes benézned? Jane Austen, Charlotte Bronte, Gárdonyi, Fekete István, Márai, Molnár Ferenc regények várnak. Nagy magyar írók füveskönyvei: Móráé, Babitsé, Gárdonyié, Móriczé stb. 
Nekem itthon is van kartondobozom! Egész évben pakolok bele, bárhova megyek, bármely korosztályhoz legyenek ajándékkönyveim! Ezt a kincsesbányát saját készítésű dolgokkal egészítem ki és elég normális keretek között lehet ünnepelni a barátokkal, családtagokkal a kiemelkedő eseményeket! 
Másik könyvlelőhely:
A Bookline-on a könyvszerda! Akciójuk:

Az Osiris Kiadó 450 féle könyvéből válogathatunk szerdán 0 órától 24 óráig.
 Az Osiris Diákkönyvtár sorozatban 7-800 Ft-ért beszerezhető nagyon sok általános és középiskolai kötelező olvasmány! Érdemes átböngészni a kínálatot!
Figyeljetek a postaköltségre is! Ha a környéketeken, játszótereken, gyülekezetekben közösen rendeltek akár nulla forint is lehet a házhoz szállítás! Csak egy agilis anyuka kell hozzá, aki egy riadó láncon végigfut, skypeon, e-mailen, mobilon!
Erika

2011. január 30., vasárnap

Születésnapodra!

Nagyon boldog születésnapot kívánunk Peti! 




Ha egy szép élet vágyát őrzöd,
A múlttal nem szabad törődnöd,
S mindig úgy tégy, ha veszteség ér,
Mint hogyha újjászülten élnél.
Mit akar? - kérd meg minden naptól.
És minden nap felel majd akkor:
Tetteidnek tudjál örülni,
Más tetteit tudd megbecsülni;
Főként ne gyűlölj egy embert se,
S a többit hagyd az Úristenre!
 
  /Goethe/    


2011. január 27., csütörtök

Beszélgetés

Az iskolabusz kora délutáni járatával utaztunk Pécsre, a terápiás foglalkozásra járó gyerekeket szállította az autó, nekem pedig ma hivatalos dolgom volt. Haza felé összeszedtek a megbeszélt helyen, beültem előre az egyik tanítványunk mellé. A rádió halkan szólt, a fülünknek kellemes volt a zene!
-Erika néni! Maga szereti a zenét? - kérdezte ő.
-Igen, nagyon. Felhangosítod egy kicsit? - mondtam és ő örömmel tekert egyet a kicsi gombon.
-Tudja ki énekel? Én ismerem, de soha nem jut eszembe a neve. - folytatódott tovább a beszélgetésünk.
-Tudom. - mondtam örömmel. Mivel régi motoros énekelt, így tudtam.
-Tina Turner.
-Ja tényleg! - örült meg az ismert névnek. - Erika néni! Ha nyernék a lottón - de nem sokat, hogy elmenjen az eszem - csak pár milliót... annyi mindent csinálnék. Először is vennék egy szép házat. Lenne benne fürdőszoba, nagy tágas konyha - palacsintát már tudok sütni - nappali. Utána kifizetném a bátyámék hitelét. Adnék belőle Anyuéknak. Vennék a Janinak egy új autót.
- De rendes vagy, hogy nemcsak magadra gondolsz, hanem a testvéreidre, anyura is. És mire költenél, ami nem olyan fontos, csak úgy eldurrantanád és egyáltalán nem szükséges dolog lenne?
Gondolkodik, gondolkodik, de nem jut eszébe.
-Miért Erika néni maga mire durrantaná el? - próbál ötletet meríteni tőlem.
-Én??? Felrakatnék egy szép fehér francia manikűrt és irány Amerika. Egy évig bejárnám Kelettől - Nyugatig, széltében és hosszában. (Mondom én, aki még soha nem műkörmöztem és nem is szeretnék, a repülőt pedig tudom, hogy feltalálták, de  nem ültem még rajta! :o)  Áztatnám a hátsómat a tengerparton, esténként pedig színházba járnék és étterembe.
-Jaj tényleg! Én meg Mexikóba mennék és Dél-Amerikába. Ott olyan jó a zene és annyira jól táncolnak. Vennék szép ruhákat és kiszépíteném az arcomat! ... és én is elmennék az étterembe, meg strandra.
Hosszan hallgattam... és örültem, hogy eszébe juttathattam, hogy mennyi minden van, amiből kimaradunk a pénz szűke miatt, de álmodozni azért szabad... és hálás voltam, hogy elrugaszkodhatott a hétköznapok koloncától.  Ő, akinek háza tetején nagyon régen "kikönyökölt már a szegénység"!

"Aki könyörül a nincstelenen, az Úrnak ad kölcsön, mert ő megtéríti jótéteményét." 
                                                           (Péld 19,17)

Szép estét mindenkinek!
Erika

Húúúú, de megleptetek!

 Ezt a díjat kaptam ma! 
A díjat Bergamott, Nelli,  és Bubu ajándékozta nekem!
 Köszönöm szépen, nagyon örültem neki! Meglepett a dolog, mert nem tudtam, hogy van ilyen és örülök, hogy örömet találtok abban, amiket felteszek.


A díjat a következőknek ajánlom fel:
Kikocsnak , akit azért szeretek olvasni, mert őszinte, tiszta egyszerűséggel ír a mindennapok kihívásairól! Kendőzetlen, soha nem érzem a pózolást, az álcát! Szeretem azt a stílust, ahogy ír! Szerintem Janikovszky Éva jókat nevetne rajta!


Kilikét  azért választottam, mert az a lelki finomság, ami árad a soraiból, a képekből nagyon sokszor egyenesbe hoz engem.
 És sok-sok tartalmas blogot szeretek olvasni, pedig nem is ismertem ezt a világot! Örülök, hogy főztök, hisztek, varrtok, horgoltok, kenitek és sütitek, fűzitek, szövitek és fényképezitek! Azt gondoltam, hogy erre nem érek rá! Hálás vagyok érte, hogy tudok csinálni a napomban erre is időt!

 A díjátadás szabálya:
─ Írj egy bejegyzést, amelyben közzéteszed a Liebster-Blog képet, és másold be ezt az útmutatót.
─ Linkeld be annak a személynek a blogját, akitől a díjat kaptad, és hagyj nála egy hozzászólást, hogy elfogadod a díjat, és add meg a bejegyzésed elérhetőségét.
─ Ezután gondolkodj el, melyik az a 3-5 blog, amelyiknek tovább szeretnéd adni a díjat, és linkeld be őket a bejegyzésedbe, és értesítsd őket egy hozzászólásban a jelölésről.
─ Tehetséges, kezdő blogolókat részesíts előnyben, ne olyanokat jelölj, akiknek több száz követője van.

Köszönöm, hogy gondoltatok Rám!
Pereg a játék tovább!
Erika

2011. január 25., kedd

Hátha tetszik másnak is...

Én a Bibliával és a Mai Igével kelek, azzal fekszek! Szeretnék megosztani veletek egy írást, mely a Mai Igében január 24-re esett, engem nagyon eltalált. Régóta éreztem és tudtam, de ennyire szemléletesen megfogalmazni soha nem sikerült!
Íme: 

TEDD, AMIRE ELHÍVATTÁL! 
"...ajándékaink vannak... használjuk hát őket..."
(Róma 12:6 NKJV)

Dr. Charles Swindoll írja a Growing Strong in the Sesons of Life  /Megerősödni az életszakaszokban/ című könyvében: "Egyszer az állatok úgy határoztak, tenniük kell valami jelentős dolgot annak érdekében, hogy az új világ problémáira megoldást találjanak. Így hát iskolát szerveztek. A tantervbe ilyen tantárgyakat vettek fel: futás, mászás, úszás és repülés. Az adminisztráció megkönnyitése érdekében minden állat felvette mindegyik tantárgyat. A kacsa kiváló volt úszásból, sőt jobb volt még az oktatónál is! Ám repülésből éppen csak átment, futásból pedig rettentően gyenge volt. Mivel olyan lassan futott, abba kellett hagynia az úszást, és bent kellett maradnia iskola után, hogy a futást gyakorolja. Ez annyira megviselte úszóhártyás lábait, hogy végül úszásból is csak átlagos lett. De az "átlagos" teljesen elfogadható volt, ezért senki sem aggódott miatta, kivéve a kacsát. A nyúl osztályelső volt futásból, de megrándult a lába, mert olyan sok pótórát kellett vennie úszásból. A mókus színjeles volt mászásból, de folyamatos frusztrációt okozott számára a repülésóra, mert a tanár arra kényszerítette, hogy a földről induljon felfelé, nem pedig a fa tetejéről lefelé... végül mászásból is csak hármast kapott, futásból pedig kettest. A sas problémás gyerek volt, szigorúan kellett fegyelmezni, mert szakadár volt. A sziklamászás órákon, mindenkit maga mögött hagyott, de ragaszkodott ahhoz, hogy a saját módszereit alkalmazva jusson fel a csúcsra!"

"Mert a nekünk adatott kegyelem szerint különböző ajándékaink vannak, eszerint szolgáljunk..."
(Róma 12:6NKJV).

2011. január 23., vasárnap

Válaszok a kérdésekre!

Sajnos a múlt hetem több volt, mint kaotikus: teljes körű könyvvizsgálat volt az iskolánkban, pályázatbeadási határidő, féléves bizonyítványok, osztályozó értekezlet - szóval két napig heverték az idegeim a feszültséget. Nem vagyok egy dühöngő típus, de ez egy kicsit sok (vagy sokk) volt!
Szeretnék válaszolni azokra a kérdésekre, melyek hozzám érkeztek hozzászólás vagy e-mail formájában, hátha másokat is érdekel.

1. Félévi bizonyítványok

Nagyon szép bizonyítványok születtek az osztályomban. A nyári szabályozás változásának köszönhetően, a mi iskolánkban a lehetőségekhez mérten visszaállítottuk a numerikus értékelést. A szöveges értékelésnek én elkötelezett híve voltam, a gyakorlatban mégsem  éreztem úgy, hogy beérett volna. Mi soha nem sablon szövegekben húztuk alá a gyermek tanulmányi állapotát mutató megjegyzéseket, hanem magunk fogalmaztuk, sőt egyes szám második személyben, teljes mértékben a gyermeknek szólóan. Törekedtünk az árnyalt, részletes megfogalmazásra, a biztató mondatok összegyűjtésére. (...hogy elköteleződésemet érzékeltessem, 30 órás ped. továbbképzést akkreditáltattam, melyet teljes egészében én készítettem)

Konzekvenciák:
  • csak kevés szülő olvasta fel otthon a gyermekének és rágicsálták meg, hogyan is tanul a mi csimotánk.
  • mivel a szülők osztályzatokban szocializálódtak, szüntelenül azt kérdezték, hogy ez most hányas.
Egyébként én minden dolgozatot kiszázalékolok, odaírom, osztályozom és szöveggel értékelem! (A fogalmazást nyilván így nem lehet, szerintem az a legszubjektívebb!)
Megtörtént a méltóságteljes átadás, elhangzottak a dicsérő, biztató szavak és nagy lendülettel megkezdtük a második félévet!

Privát: a lányom bizonyítványával nagyon elégedettek vagyunk. Akik környékbeliek tudják hova tenni az infót: Pécs, Nagy Lajos Gimnázium, 4,2!
Büszkék vagyunk Rád Viki, kitartó vagy és szorgalmas! És mi a fontos???
A jó Isten és a humorérzék mindig velünk legyen!
(Egyébként Ő mindig velünk van, csak mi hagyjuk el néha!)

2. Tehetséggondozás

A tehetséggondozás központi célkitűzését bizonyítja az erre kiírt pályázatok mennyisége. Pályázhatnak általános iskolák, gyermekvédelmi intézmények,középiskolák,  felsőoktatás, szóval sokan, sokan, akik erőt éreznek magukban erre az óriási kihívásra. Még nem tudtam, hogy egyszer ennek is eljön az ideje - csak reméltem - amikor életre hívtuk a KITEKINTŐ csoportot. A csoportba bárki bekerülhet pedagógusi javaslatra, egyetlen feltétele van : látunk-e a gyermekben olyan érdeklődést bármelyik terület iránt, mely tanórán kívül többlet stimulálásra érdemes. Félévkor és év végén tekintjük át az elvégzett munkát és döntünk arról, hogy ki maradhat a csoportban és ki nem! Tehát átjárható, be- és kikerülhetnek a gyerekek! (jelenleg 12 tanuló van benne)
Az én osztályomban van egy kislány, akit jövőre javasolni fogok!
Tipikus megtestesítője a tehetség azon vonalának, akit komplex tehetségfejlesztésben kell részesíteni. A gyengeségeit kell erősíteni, hogy az erősségei maximálisan kiteljesedjenek! Egy tévedést szeretnék szétoszlatni! A tehetséges gyermek nem csupán annyi, hogy okos és jó tanuló! Ez lehetséges, de egyáltalán nem jele vagy feltétele a tehetséges fogalmának. Az én kicsim álmodozik, szétszórt, cucca itt, cucca ott, néha hall engem, néha nem és jár a keze és jár a keze és rajzol és rajzol és rajzol. De még micsoda karakteres figurákat, milyen érzelemmel teli gyerek rajzokat, a lapról szinte leszaladó állatokat...
Nálunk a tehetségcsoportba tartozó gyerekek programokat kapnak, melyet előkészítünk, majd lekövetjük a hatását: színház, múzeum, ásatás, túra, lapidárium, könyvtár, kiállítás, tábor várja azokat, akik bekapcsolódnak a munkába. Először negyedik osztályban lehet beajánlani gyermeket! 

 Könyvajánló a fenti témában!


3. Bónuszkártyák

Az idei évem legnagyobb dobása az osztályban ez volt. Úgy őrzik, mint a legféltettebb kincset. Sütöttem már egy raklap pizzát, sőt eldurrant négy passz kártya. Pénteken kérdezem meg, hogy tervez-e valaki a jövő héten váltani és felírom a füzetembe. Bölcsen kezelik és összebeszélnek. Megbeszélték, hogy a pécsi kirándulást jobb lenne tavaszra hagyni. Az előttem álló hét a mozizásról és a pattogatott kukoricáról fog szólni! A csúcs mégis az volt, hogy a mise előtt a Katikám anyukája elújságolta, hogy a kislánya otthon neki is gyártott bónuszkártyát, mivel meg volt elégedve anyai teljesítményével. Ivett anyu kapott cola kártyát és Mamma Mia film kártyát pattogatott kukoricával! Na ennyit a futótűzről!

Ez a hetem is mozgalmas lesz - zenei vizsgák, hangverseny, félévzáró értekezlet! Esténként remélem azért fel tudok szaladni ide is!

Fontos, hogy töltődjek, ezért sokat olvasok, még ha éjfél után kerülök is ágyba és szeretem a filmeket!
Ha tehetitek nézzétek meg Perrin : Himalája című filmjét. Nem először láttam, most mégis érettebben talált meg! Ő készítette a Vándormadarakat is, szintén érdemes egy esős délutánt kellemesen és hasznosan elütni vele. 

Szép vasárnapot mindenkinek! 
Erika

2011. január 22., szombat

Álarc

Érdekes szó, több minden eszembe jut róla, most azonban abszolút pozitív értelemben a jelmezes bálok, a farsangi időszak közeledtét szeretném jelezni vele. Viki lányom nagyon ügyes, képzőművészetet tanult a Böbe néninél, aki nagy tudója ennek a területnek! 
Időigényes, de kuriózum! Ajánlom középiskolásoknak, nagyobb gyerekeknek illetve kedves szüleiknek. Először a kész termékről mutatom a fotót, mert pusztán a leírást, ha olvassátok, nem biztos, hogy nekiálltok! 

Hozzávalók: gipsz, géz, alufólia, arckrém (ez majd 20 percet szárad)
tapétaragasztó,  újságpapír (1 éjszakát szárad majd)
finom csiszolópapír, akril festék vagy tempera és hajlakk a végére. 
Kell hozzá egy segítség, aki felviszi a nedves anyagokat!
Így csináld!
 Arckrémmel lekenjük azt a területet, ahol a maszkot ki szeretnénk alakítani (látjátok a képen, ez az orr tetejéig ér és öleli a homlokot), alufóliával letakarjuk a szemet és a szemöldököt. Gipszbe mártjuk a gézcsíkokat és rátesszük az arcra 3-4 rétegben, majd a legfelső réteget elsimítjuk gipsszel. 20 perc után levehetjük az arcról, akkor még nedves. Ekkor szikével kivágjuk a szem nyílásait és méretre vágjuk a maszkot! Kicsi, 3-4 cm-es újságpapír darabokat tépünk, tapétaragasztóba mártjuk és rásimítjuk a maszkra (kívül is és belül is), a szélénél és a szemeknél mindkét oldalra átsimítjuk a papírt, hogy sima legyen. 
A munkánkra egy éjszaka száradás vár!
Teljes száradás után nagyon finom csiszolópapírral lecsiszoljuk, hogy a felülete minél simább legyen, hegyes kis ollóval kilyukasztjuk a gumi helyén oldalt. Alaposan letisztítjuk a csiszoláskor keletkezett port és 2 rétegben fehér akril- vagy temperafestékkel egyenletesen lealapozzuk. 

Jó tanács: ne kenjétek túl vastagon a festéket, mert száradás után könnyen lepattog!
A teljes száradás után csak ízlés kérdése a dekorálás! Díszítés után hajlakkal fixáljuk. Gumit bele és kezdődhet az álarcosbál! 


Köszönjük Böbe! 

Utóirat az álarcról:
  • Szabó Magda: Álarcosbál
  • Helyes elválasztás: ál-arc
  • És egy írás álarcainkról.
Erika

2011. január 16., vasárnap

Hála a hétvégéért :o)

Hálás vagyok a jó Istennek ezért a szép hétvégéért!
Pénteken az egyik kedves barátcsaládunk hölgy tagja váratlanul betöltötte a harmincegyet! Nagyon finom vacsi várt bennünket és az ő hat hónapos Ilonkájuk, aki az est fénypontja volt: mosolyog, rúgkapál, repül és derül, kúszik és mint a vének brűgöl a fürdődézsájában. De jó, hogy ott lehettünk!
Annyira jó, hogy a mai gazdasági helyzetben még két újságot elő tudok fizetni, ráadásul mindkettőt annyira szeretem, hogy egy hónapig csüngök rajtuk. A Képmás és a Praktika!... és amivel ébredek A Mai Ige.

A Képmást amint megkapom megcsodálom. Ennyi szép gyereket és családfotót, amit ebben láthatunk.... szinte hihetetlen! SchaÄffer Erzsébet gyönyörű írásaitól kezdve az interjúkig, a meséig, a receptekig mindent szeretek benne. De pláne, hiszen itt találtam rá Virágékra, amiért szintén hála...
A mostani számból elkészítettem szombaton a fűszeres gombóckákat - kis módosítással - nagyon jól sikerült, eddigi pozícióm tovább erősödött a konyhában!

Fűszeres gombóckák
Hozzávalók: 30 dkg főtt, áttört burgonya, 10 dkg liszt, 5 dkg reszelt füstölt sajt, 2 tojás, 2 dkg vaj, só és fűszer, amivel ízesíteni szeretnéd. A recept petrezselymet, zellert ír, és a zöld borsot ajánlja. Én petrezselyemmel és egy kis bazsalikommal zamatosítottam! 
Összegyúrod, lisztes kézzel gombóckát formázol, tojásba forgatod majd zsemlemorzsába, forró olajban kisütöd. Én mellé intenzíven babérlevelezett tejfölös csirkemell csíkokat készítettem. Nem vagyok gasztromaistro, nem tudom passzol-e, de nekünk nagyon finom volt!
Hála, hogy annyira örült neki a család és olyan jóízűen ette mindenki!

Tart még a lelkesedésem és az elköteleződésem, ami a sportolással kapcsolatosan megfogalmazódott bennem! Egyre nagyobb kedvvel pattanok fel a szobabicajra, 30 percet tekerek úgy, hogy 115-130 a pulzusom, utána gimnasztika. Nagyon jól esett! 
Köszönöm Uram, hogy adtál erőt és van mit tekernem...

Jól be tudtam osztani az időmet annyi mindenre jutott. Hosszan és mélyen olvashattam (Ábrahámról olvasok), maradt időm filmnézésre is. A tizedes meg a többiek volt a nyerő... Sinkovits Imre, Darvas Iván, Major Tamás alakítása felejthetetlen. Sokadszor is élményt jelentett nekem!
Szép vasárnap estét mindenkinek!
Erika

2011. január 12., szerda

Szeretem a szólásokat és a közmondásokat!

Nagyon szeretem a szólásokat és a közmondásokat, mert rengeteg bölcsességet őrzött meg a mai kor emberének. El sem tudom gondolni, hogy vajon ma születnek e szólások, közmondások?! Nálunk az iskolában (be)szólások és aranyköpések azok születnek és elég jól beépülnek a köztudatba. A damaszkuszi út volt már domestosi út, Napóleon pedig aratott valamit az biztos, csak nem sikerült eldönteni, hogy búzát vagy győzelmet! 

Az iskolában a következő szép, régi szólásokat írtuk (szinte minden nap írunk párat, mert szerintem kevés van a könyvben és érdemes ízlelgetni őket!)
  • A gyermek hamar örül, hamar sír.
  • A gyakori unszolás és a szép nógatás indítja a gyermeket.
  • A jó gyereknek már a szó is verés.
  • A tojás többet akar tudni, mint a tyúk.
  • Délceg csikóból válik jó paripa.
  • Anyja nyelvén beszél a gyermek.
  • Anyja után járja a templomot a leány. 
Nemrég bukkantam erre az értékes és viszonylag olcsó könyvre (600 Ft): 
Erdő nincsen zöld ág nélkül 
(Társ Kiadó)
Mostanában innen viszek be régi ízlelgetni valót! 


Ami még szép ebben a könyvben nekem, hogy hogyan akadtam rá! Ancsi hozta az iskolába, a szomszéd Vili bácsi köszöntötte vele karácsonyra! Annyira örültem, hogy még a szomszéd bácsinak is fontos volt az én kis tanítványom... Ez is hozzátartozik a falu bensőségességéhez! Istennek legyen hála!
Erika

2011. január 11., kedd

Ringó-rengő-merengő

Kis információ blokkokban megosztanám veletek az elmúlt napok eseményeit és tapasztalatait! 
Ma ismét megtapasztaltam, hogy az általunk használt (felnőttek, pedagógusok, szülők) szavak és kifejezések nem biztos, hogy ismeretesek a gyerekek számára. Ezen a héten - pedig gyakran használom - a jellemző, jellemzés szó, az átlagos, a bekezdés, az azonos és eltérő jegyek kifejezés szorult magyarázatra. A kifejezés körülírásán túl, gyakorlatba is ültettük a dolgot. 
Így:
Jellemző, jellemzés: azt jelenti, hogy összegyűjtjük azokat a tulajdonságokat, melyek igazak rá, olyan szavakat keresünk, melyek megmutatják, hogy valami vagy valaki milyen (még nem tanultuk a mellékneveket!) Ezek után jellemeztük a padtársunkat, általam elővett tárgyat (labdát). Én jellemeztem valakit az osztályból, ki kellett találni kire gondoltam, kaptak egy-egy szókártyát, lerajzolták a füzetbe és ők gyűjtötték össze a tulajdonságokat. Ugye milyen elgondolkodtató? A feladatlapok tele vannak pl. ezzel a kifejezéssel és nem biztos, hogy egyértelmű a gyermek számára mit kell csinálni! Jellemezd a főhőst! Melyek a hód jellemzői? Számomra ez mindig bebizonyítja, hogy nagy gondot kell fordítani az evidenciaként használt szavak és kifejezések magyarázatára! 

Az élő szókincs fejlesztése! 
Mi szerintetek az élő szókincs? Szerintem az, amit ténylegesen használunk, gyerekeinket, tanítványainkat választékos beszédre szoktatjuk. Persze tanulunk újabb és újabb szavakat, kifejezéseket, de tényleg beépülnek a mindennapok használatába? Fontosnak tartom, hogy a pedagógus (szülő is!) gazdag szókinccsel tanítsa szaktárgyát, választékos, példamutató beszéddel jelenjen meg a gyerekek között, használjon nem hétköznapi szavakat, tudatosan építsen be újabb és újabb kifejezéseket a kommunikációjába!  Szerintem fontos kisgyermekkorban az élőszó, a kimondott, hallott új kifejezések, annak ízlelgetése, így a hangos olvasás is. Olvashattok más könyvből is! Nem muszáj az olvasókönyvet használni kizárólag. Sőt! Abban sem minden igényes olvasási anyag. Szervezhettek ajándék felolvasást. A tanulók felolvasnak kedvenc könyvükből egy szép részletet, megajándékozzák vele az osztálytársakat. Ha felolvasta, ő választja ki, ki legyen a következő ajándék felolvasó.  ... és a példamutatás!  Nagyon sokat olvasok a gyerekeknek - egy tél, egy meseregény. Ötödik osztályban A Pál utcai fiúkat mindig én olvasom fel. Akarom, hogy megérezze Boka jellemét, tudja meg, hogy Áts Feri nem volt gazember (sőt!) és sirassa el Nemecsek Ernőt!
 Petőfi Nemzeti dalából csak úgy feleltetek, hogy a szék tetején áll, aki felel! Próbáljátok ki! Szerintetek a Holt költők társaságában az irodalom tanár úr miért állíttatta fel a fiúkat az asztal tetejére, amikor szavaltak? Más megvilágításban látod és láttatod meg a dolgokat! Megdobban a mellkasodban Petőfi szíve! Biztasd, emelje fel a fejét és úgy mondja el azt a verset, hogy ha esik, ha fúj kedvünk legyen vele tartani...
A tanítványaim nagyon szeretnek párbeszédeket, jeleneteket felolvasni szereposztásban! Játsszunk színészeset! Jól oldja a gátlást, aki bátortalan az néhány játékban a díszletet tartja. Hogy is kezdődik? Először ki kellene menni és szembe fordulni a többiekkel? Nyissam ki a számat? Szólaljak meg? mi több úgy, hogy a többiek értsék, hallják? Játsszak a hangommal, arcommal! Mozduljon meg a testem? Ehhez idő kell. De old, old és old... Lehet bevinni apró tárgyakat, ami csökkenti a gátlást: kendőt, kalapot, szemüveget, botot, pipát, újságot (volt olyan tanítványom, aki először csak kinyitott újság mögött vállalt szerepet!) Fejlesztjük vele a szókincset, segítünk leküzdeni a beszédgátlást. Mindenhol szükség van a kommunikációra! 

Trükk: 
Régóta tanítok így bátran bevállalom, hogy nem lapról lapra tanítom az anyagot. Gyakran adok le információt olyan anyagról, amit tanítani fogok, de még később. A varázsszöveg a következő: - Kicsit nehezebb dolgot árulok most el, csak azok figyeljenek, akik úgy gondolják elég pihentek és elég okosak hozzá! Nem kötelező! Természetesen mindenki okosnak és pihentnek szokta érezni magát a nem kötelező dolgokhoz. :o) Így tanítottam meg hónapokkal ezelőtt a névelőt, amely nevét onnan kapta, hogy a főnévelőtt áll! Látjátok milyen cselesen elrejtették a nevét a nyelvészek! Ez elég titkos! Ne terjesszétek! (tutira csak erről beszélnek majd a szünetben a negyedikeseknek! Ők ismételnek, én nevetek! :o) Ha a főnév mássalhangzóval kezdődik a névelő "a", ha magánhangzóval kezdődik akkor "az". Kész pont! Megismételtem, hogy ezzel tényleg ne terhelje magát, aki nincs jó formában! Hivatalosan még nem tanultuk a névelőket, de mindenki tudja tutin, sajnos még jobban, mint amit már papíron is tanultunk. 



 A mi mindennapi munkánkat átszövi és átöleli Isten áldása, a közös imádság, a hálaadás! Nekem nagyon sokat jelent, hogy a tanítványaimmal, a tanítványaimért és családjaikért közösen imádkozunk. Hiszem, hogy Isten nélkül semmi nem lehetséges! Ez az egyetlen gondolat hiányzik nekem ebből az ajándékból.
Adjon az Isten minden gyereknek jó szülőt, jó tanárt! 
Legyünk elég alázatosak ahhoz, hogy tudjuk, szüntelenül csiszolnunk kell önmagunkat!
Erika

2011. január 9., vasárnap

Ne legyél savany(a)nya!

Mindannyian megpróbálunk és megpróbáltunk jó anyukák lenni, legjobb tudásunk, lehetőségünk szerint tiszta lelkiismerettel várni a visszatekintést. Azt a visszatekintést, amikor már csak tétlen szemlélői lehetünk annak, hogy jól végeztük-e a dolgunkat, mert akkor már betolakodás lenne véleményünk harsány puffogása a másik ember életébe! Még akkor is, ha az történetesen a gyerekünk! Mi értelme is lenne annak, "hogy ugye én előre megmondtam!", "tudtam, hogy ez lesz belőle", hiszen ha tudtad, miért nem úgy végezted a dolgod, hogy ne ez legyen belőle és lehet, hogy nem csupán előre megmondani kellene, hanem előre megtenni, hogy ne kelljen megmondani!
Szerintem nem mond igazat, aki úgy gondolja, hogy a gyereknevelési feladatok mindig és csakis kizárólag szépek, hazudik, aki önmagát úgy látja, hogy ő mindig jó volt - vagy nem mer még akkor sem a tükörbe nézni, amikor csak ő látja a képet! - , hogy tehetetlenségében nem kiabált (én is!), nem húzott a popsira, nem állított sarokba függően pillanatnyi lelki, egészségi állapotától. Azért valljuk be, egy nyakszirtből kiinduló migrénnel kicsit nehéz vidámnak, derűsnek lenni vagy figyelmen kívül hagyni egy kis náthát, fogfájást, havonta igénybe vevő görcsöt! De mi anyukák próbáljuk mindezeket félretenni és helytállni!
Személyes tapasztalatom alapján mondhatom nektek, hogy helyes időben vegyétek észre a tüneteket magatokon és korrigáljátok a dolgot, mielőtt totális kiborulás lenne a vége!
 Ötletek:
  • már írtam valahol - maradjunk annyiban, hogy az ismétlés a tudás anyukája :o)! - a mosogató fölé kiraktam szép bibliai  és szépirodalmi, filozófiai idézeteket, melyek emlékeztetnek arra, mekkora áldás, hogy gyerekeim vannak. Fokozta a türelmemet és hozzásegített ahhoz, hogy bennem rendszeresen megfogalmazódjék a hála, hogy Isten elég jónak talált ahhoz, hogy gyereklelket bízzon rám! Miért a mosogatóhoz? Ott sokat álltam, a monotónia tűrésem nem ötös, rendszeresen cserélgettem őket és olvasgattam! 
  • A hűtő ajtajára mágneseztem a gyerekek rajzait (mindig megkérdeztem, amikor elkészült a remekmű mi van a képen, mit rajzoltál. Ráírtam, dátum, kirak!) Egy újabb szépségbomba a léleknek!
  • A WC-ben kiraktam szép fényképeket, idézeteket, aranyköpéseket! Ülőmagasságból jól lásd őket, ne kelljen a fejedet a vízszintes fölé emelned! Szintén pozitív megerősítés!
  • Voltak és vannak dalok, filmrészletek, melyeket sem akkor, sem most nem bírtam ki sírás nélkül. Betettem, ha nem látnak. Ha valakit érdekel szívesen adok meg részleteket! A holt költők társaságában a végén, amikor felállnak a diákok a pad tetejére és azt mondják Robin Williamsnek, hogy Kapitány! Ó Kapitányom! - mindent visz kategória. Vagy Sebestyén Márta hangja: olyan mélyről jövő, süvítő őserő, amit ember csak Istentől kaphat. Ha gyerekeket hallok énekelni végem van! A lányom összes éneklése fuldokló, fojtogató gombóc a torkomban! (lásd Kóristák című film!) Szabó Magda tokkal vonóval, hangoskönyvestől, DVD-stől nyerő! Szóval volt, amikor így eresztettem le a gőzt!
  • Kis szervezéssel, heti egy kosárlabdázás - és egy kávé vagy tea barátnőkkel! Ezt gyakran anyatárssal szerveztem le egyszer én vigyáztam az ő kettőjére, utána ő az én kettőmre! Ismertük és szerettük egymást, bíztunk a másikban.
  • A munkát otthon mindig úgy szerveztem, hogy ebéd után, amikor a gyerekek alszanak én mindig pihentem! (Naponta kétszer vittem levegőre őket: délelőtt ebéd előtt, kemény, tudatos lemozgatás! Piros pofi, nedves homlok, amit akartok! ... és alvás után legalább 2-3 órára)  MINDIG! : varrtam, olvastam, filmet néztem! Sőt, számtalanszor alig vártam, hogy felébredjenek és pezsegjen a levegő! Házimunka: korán reggel főztem, két napra - húst, levest mindenképpen, egyszerre készítettem nagyobb adagot, felét lefagyasztottam (fasírtból nagyadag, kalácsból fele szeletelve lefagyaszt, pörkölt, töltött káposzta, rántott tök stb. stb.) Vasalásköteles ruhák csak az ünneplősök voltak, leszoktam az ágynemű és törölköző vasalásról, szándékosan olyan ruhákat vettem, ami mentesít ettől a plusz munkától! A gyerekeket hamar és játékosan tanítottam meg arra, hogyan kapcsolódhatnak be mindebbe! Nem jártam minden nap boltba! Nagy bevásárlás - be a kamrába, be a fagyasztóba - rengeteg időt takaríthattok meg vele!
  • ... és természetesen kaptam egy kis családi segítséget, vigyázást, amikor kértem. Így mehettem el néha színházba, baráti közösségbe! 
  • Bejegyzésemet kiegészítve utólag van még valami, amit nem szeretnék elfelejteni. Gyermekeim babakorában megismerkedtem egy családdal. Édesanya Andi, és Édesapa Jani. Nagy utat jártak meg, Amerikából tértek haza, az ottani törvények változásának köszönhetően kényszerből. Ott tértek meg, óriási változáson ment keresztül az életük. Andi soha nem volt fáradt, pedig öt gyereke volt, mindig rend volt náluk, pedig öt gyereke volt, mosolyogva hívott be teára, sütire, pedig öt gyerekük volt, kirándulást szervezett a játszótéri gyerekeknek, pedig öt gyerekük volt. Mindezek mellett én kétgyerekes anyukaként szégyenként éltem voltam meg, ha nem tudok felzárkózni ahhoz a nívóhoz, amit ő állított elém példaként. Ő beszélt nekem először Istenről, ő imádkozott először a fülfájós gyerekemért, ő vitt el először Istentiszteletre! Ő tanított arra, hogy szombaton úgy főzzek, úgy készítsem elő a vasárnapi ebédet, hogy csak a legszükségesebbeket kelljen megtennem. Még a kisütni való krumplit is feldarabolta, hogy vasárnap csak forró olajba kelljen dobni. Hideg vízben tartva betette a hűtőbe! Vasárnap csak Istentisztelet és a család létezett! Kirándulás, társas parti, vendégeskedés! Nem értem, hogyan is felejthettem ki őket! Soha nem felejtem el az arcát, amikor a sportpálya felé sétáltunk ketten és én bevallom nem értettem, hol van az Isten. Ő könnyes szemmel mutatott a virágba borult tavaszi bokorra, a rajta ülő kismadárra... itt van! mindenhol, itt!  Akkor még ott tartottam, hogy hiszem, ha látom! Ma már megfordult: látom, mert hiszem!  A Bibliát otthon évekig dugdosnom kellett... ma mindennapi kenyerem. Hálával gondolok Rátok Andi, mert nagyon, nagyon sokat köszönhetek a veletek való találkozásnak! Még egy ilyen példát és barátot, ha ajánlhatnék Nektek! Találjatok és keressetek ilyet! Akire felnézhettek... (a jó Isten mellett, mert arra igazán felnézhettek! :o)
Tanulj meg vigyázni magadra és tanítsd meg a gyerekednek, hogy Te is ember vagy, akinek ugyanúgy szüksége van barátokra, jó közösségre, mint neki! Így nem lesz önző, Te pedig nem leszel egy megfáradt, egykedvű anyuka, aki pont akkor nem tud helytállni, amikor a legnagyobb szükség lesz rá! ... nem a kisgyermekkor a legkritikusabb..., de az alapokat rakjátok le egyértelműen és jól!

 Nálunk ma ilyen volt az időjárás és ebből kifolyólag a hangulat!
Szép hétvégét!
Erika

2011. január 5., szerda

Kiosztottam a bónuszkártyákat!

A gyerekek izgatottan várták reggel, hogy milyen meglepetés vár rájuk. Tudták, hogy valami várja őket, mert már előző nap elkezdtem felépíteni a nagy eseményt: "Örülni fogtok neki!" , "Ilyen még nem volt nálunk." 


Kiosztottam a névre szóló borítékokat, melyeket izgatottan bontottak ki! Néma csend volt!
Halk kis összesutyorgás, jújogás, összekacsintás!


Betértek más osztályba járó gyerekek is, csodálkozva hallgatták a harmadikosokat!



Természetesen mivel nincs még rutin a kártyafelhasználásban, el is csattantak az első poénok! 
Többen éhesek voltak és azonnal előhúzták a pizzás kártyát. 
Itt és most! 
Megbeszéltük, hogy hétfőn reggelente megkérdezem esetleg gondolt-e valaki kártyabeváltásra. 
A PASSZ! kártyára megvolt az első összekacsintás! Közölték, hogy pénteken a Füstbement terv kikérdezése füstbement és már most szólnának, hogy a kártyát hozni fogják! Mondtam: minden rendben, jobb is, ha elhasználják, legalább jövő héten, amikor a nyelvtani szabályokat kérdezem ki, nem lesz már rá gondjuk. Azonnal eltették, megbeszélték, hogy az a négy rövid versszak nem ér annyit, hogy elszúrják ezt az értékes kártyát. 
Kérdésemre, hogy melyik tetszik legjobban a PIZZA - COLA az abszolút nyerő! 
Követte a MOZI és a fiúknál a CSOCSÓ!  Azonnal megbeszélték, hogy ki kivel váltja be egyszerre, hogy meccs legyen belőle! A lányok összecinkotáltak, hogy Pécsre kirándulni hogyan mehetnénk csajosan!
A lánykáimnál a tóparti séta is nyerő volt, kérdezték lehet-e vicces csoportképeket is csinálni.
Délután, mire haza indultam már a felsősök is a harmadikosok kártyáiról beszéltek, volt aki szaladt az osztályfőnökének a fülét rágni! :o)
Mit mondhatnék! Nagyon boldog vagyok, hogy láthattam az arcukat, hogy milyen lázban tartotta őket egész nap! Az óráimon úgy dolgoztak, mint a kis angyalok!  Sok a dolgunk, itt a félév! 
Olyan jó, hogy dinamikus, pezsgő lendületet adhattam nekik ezzel a remek ötlettel!
Erika

2011. január 4., kedd

Adaptált bónuszkártyák

Nagyon köszönöm Virág a bónuszkártya ötletet! Miért? ... mert elgondolkodtatott, hogy mit tudok adni általa a tanítványaimnak! Megismerhetem őket nem iskolai élethelyzetekben, megtaníthatom zsebpénz nélkül nekik, hogy bizony a jó dolgok fogynak :o) , megnézhetem milyen közösségi csoportosulások vannak az osztályomban: vajon kik akarnak egyszerre beváltani ugyanolyan dolgokat? 

Mi történhet velem? 
Mivel a gyerkőceim ilyet még nem pipáltak, lehet, hogy február végére egyiknek sem lesz egy darab bónuszkártyája sem, én viszont elmondhatom magamról, hogy mozgalmas január-február van a hátam mögött. Itthon rakok ki magamról egy fényképet az éjjeli szekrényre, hogy ne felejtsenek el szapora bónuszbeváltó akcióm során!
De az is lehet, hogy kiderül van olyan, aki be tudja osztani év végéig a kilenc kártyácskáját! Miért pont kilenc? Nem a Melyiket a kilenc közül című elbeszélés ihlette a mennyiséget, hanem arra gondoltam, hogy hat hónap van a tanév végéig és egyik hónapban egy, a másik hónapban kettő beváltási lehetőség vár mindenkire. Ez az optimális eset!
Az is lehet, hogy a többi osztály megkívánja ezt tőlünk (egyébként ez lehetséges, mert ma már többen megnézték, hiszen ezt gyártottam egész délután!) A gyártástechnológiában részt vett Bálint nevű iskolásunk, aki krónikus energiatúltengésben szenvedett, így beküldték hozzám! Csodálatosan bánt a vágópaddal és irigykedve olvasta a kártyák szövegét! Többször megkérdezte: Ezt ki kaphatja meg? Mit kell csinálni ahhoz, hogy valaki ilyet szerezzen? Megköszöntem a segítséget és egy másik Bálint ment ki az irodámból! (Láttam a szemén!)


Névre szóló borítékok készültek, rajta ajándékcsomag képe!
Hogy mit rejt a csomag? 


Felhívás egy keringőre....
  • PIZZA, COLÁVAL (ne ájuljatok el! Bárcsak egy félévben egyszer ... Talán elnézitek Nekem! A férjem egyébként azt mondta, neki ebből kellene kilenc! Na puff!)
  • MESEOLVASÁS (Én mesélek. Szokták szeretni a gyerekek!)
  • PASSZ! - Ma ne feleljek, nem készültem fel, fáradt vagyok!
  • SÉTA A TÓPARTON, EMLÉK FÉNYKÉPPEL! - közös sétánk megörökítése, emlékül ajándékozása!
  • PÉCSI KIRÁNDULÁS, SÉTA
  • MOZIZÁS, PATTOGATOTT KUKORICÁVAL
  • CSOCSÓPARTI
  • TÁRSASJÁTÉKOZÁS
  • GYERE, PINGPONGOZZ VELEM! 
Nagy bennem a várakozás és az izgalom! Remélem nagyon örülnek neki és közösségünk valamint egyéni jellemformálásuk javára szolgál a játék!
Drukkoljatok, mert holnap reggel kiosztom a bónuszkártya csomagokat és elhihetitek én is nagyon izgulok! Remélem be tudják osztani a kártyákat év végéig, ha mégsem jönnék egy darabig, tudnotok kell, hogy még nem sikerült nekik!
KÖSZÖNÖM VIRÁG!
Erika