2012. február 2., csütörtök

Játék a tanórákon

Tudom, tudom és ezerszer bebizonyítottam már önmagam számára, hogy a játék fejlesztő, üdítő, hangulatfokozó hatását semmi nem pótolhatja, mégis nagy önfegyelemre van szükségem ahhoz, hogy rendszeresen ne felejtsem el alkalmazni. Most magamat nevelem, kényszerítem, hogy minden nap legyenek készségfejlesztő játékblokkok a tanításomban. Ennek egyik előkészítése az volt, hogy az osztályom hátsó felében (ami hála Istennek tágas, világos) már reggel két oldalra széttolok padokat a fal mellé és előkészítek egy játékterületet. 
Beiktatok óra közben egy-egy olyan részletet, ami egyrészt készséget fejleszt, kompetenciákat szélesít, mélyít és nem utolsó sorban betölti a játékra jellemző szerepet: ÖRÖMET OKOZ! FELPEZSDÍT!


 A játékokat innen, onnan mazsoláztam - például ebből a könyvből! 

A mai két játékunk a következő volt: 

1. Négy-négy fős csapatokat alkottunk, majd leterítettem egy viszonylag kis méretű szőnyeget, melyre zokniban álltak rá a gyerekek. Elmondtam, hogy ez egy varázsszőnyeg... éppen amikor tátva volt a szájuk és azt mondták volna, hogy naháááát... akkor kétségbeesetten mondtam nekik: - Hiba csúszott a számításba! Véletlenül fordítva tettem le a szőnyeget! Meg kell fordítanotok, de úgy, hogy nem léphettek le róla, mert elvész a varázsereje! 
Látnotok kellett volna, milyen nehezen jöttek rá, hogy együttműködés, összefogás nélkül hasra fordítani igen nehéz lesz a pokrócot, hogy rajta állnak. Többféle megoldás: ki vesz fel kit, merre hajtsák a melyik sarkát és ki hova lépjen! Szóval nevetés, gondolkodás és együttműködés...
Nagyon tetszett nekik!

2. Kört alakítottunk, megfogtuk egymás kezét. Az egyik pár összefogott kezére ráakasztottam egy hulahopp  karikát. Úgy kellett körbe vinni, egyenként átbújni a karikán, hogy egymás kezét nem engedhették el. Segíthették egymást az átbújásban, de csak úgy, hogy a kézfogás megmaradjon. Az első gyakorló kör után nehezítettünk: amikor egy gyerkőc átbújik a karikán az abc soron következő betűjével mond egy szót (meghatározhatjátok a szófaját is!!!) alma, ásó, bárány, cica, csokoládé...

3. És még egy gyakorlat, melyet a fantázia, a gondolkodás fejlesztésére ajánlok. Utasításom a gyerekeknek: - Bárhol kinyithatjátok a könyvet és 5 másodpercig olvashatjátok. Öt másodperc alatt egy kis nyúlfarknyi mondatocska, cím, szókapcsolat ragad meg legfeljebb...
Pl.: ...lángra lobbant a fa... 
vagy ...egyszer volt, hol nem volt, volt egy korsó
vagy ...nem felejtem el ezt a nyarat
vagy... a hazájáért áldozta az életét
Utána kérdezősködök: Na mit olvastatok??? Ők elmondják. Tovább feszegetem: Miről szólhat ez a történet? Vajon mikor játszódik? A te életedben volt-e már olyan élmény (amit soha nem felejtesz el)... Beszélgetünk, beszéltetünk. Keressük az előzményt, a következményt. Gondolkodtatunk! 
Nagyon szép napom/napunk volt!
E. 

2 megjegyzés:

  1. Annyira jó ötleteid vannak mindig!

    Írtam Neked emailt.Vártam, hogy hívsz majd, azt mondtad Te hívsz.
    Viki hogy van most?

    VálaszTörlés