2011. július 13., szerda

"Kötelező" olvasmányok - melléklet Bergamott írásához!

Nem tudom, hogy Bennetek nem vált-e ki némi viszolygást a "kötelező" szó, de úgy tapasztaltam, hogy remek irodalmi alkotásokon, fantasztikus történeteken, éppen ez a szó ejt csorbát. A szóhasználatot kerülöm, ajánlott olvasmányoknak, jutalom történeteknek és hasonló álruhába öltöztetett "kötelezőknek" nevezem el őket. Kezdeném talán azzal, hogy kinek válik hasznára?
Elsősorban olyan gyerekeknek, akiknek az olvasási készségük, a fantáziájuk, a szövegértésük, a koncentrálásuk van már eléggé fejlett ahhoz, hogy tudjanak mit kezdeni ezzel a lehetőséggel. Egyébként csak adunk egy olyan feladatot, aminek se füle, se farka, ráadásul ezt mi már jó előre tudjuk...
Második és harmadik osztályban  felolvastam egy-egy meseregényt fejezetenként (Lázár Ervineket választottam hozzá! ) , majd közösen minden részt feldolgoztunk a füzetben. Megtanultunk olvasónaplót készíteni. Miért tartom fontosnak? A fejezetről fejezetre való haladást, a cselekmény kibontakozását, az epizódok összekapcsolódását nyomon követni nem azonos egy-egy mese felolvasásával. Alig várták, hogy olvassam a következő részt. Ráadásul, aki nem tud megfelelően olvasni, attól nem elvárható, hogy élvezze. Meg kell szerettetni, ilyen élményhez kell juttattatni a gyerekeket. Egy-egy leírásnál becsukattam a szemüket - kértem őket, hogy mindenki a saját mozijában belül vetítse a filmet a hallottak alapján - és képzeljétek el, hogy utána a rajzos ábrázolásnál más-más filmkockák születtek. Nagyon örültek ennek a felfedezésnek, hogy bizonyos dolgokat ki milyennek képzelt el. 
Nem hiszem, hogy mindenkinek ugyanazt kell olvasnia, a klasszikusok között is óriási a választék! Vannak kifejezetten fiús történetek, lányos kalandok, rengeteg olyan gyermekregény, melynek a középpontjában a természet szeretete, egy-egy állathős bújik meg (Bambi, Vuk, Kele, Hú, A dzsungel könyve stb.) és nagy kedvenceim az indián regények. (Azokon nőttem fel, váltam olvasóvá!)
Éppen most írom a nyári üdvözlőlapjaimat a tanítványaimnak és abban megírom névre szólóan, hogy melyik könyveket ajánlom elolvasásra. Négyet fogok megjelölni, a gyerekek választhatnak (előtte megnéztem, hogy a helyi könyvtárban könnyen hozzáférnek-e a gyerekek!): A két Lotti, Szeleburdi család, A vadon szava (ők kérték, hogy ez mindenképpen legyen, sokan megnézték a mozis bónuszkártyával!), Tüskevár - (év végén ez volt a zárófilmünk, nagyon tetszett a gyerekeknek, a regény nem túl könnyű, nehéz átvergődni nekik a természeti a leírásokon. Viszont mivel mi tavak és erdők között élünk, tetszenek ezek a kalandok a gyerekeknek. Az is fontos, hogy a kalandban el tudja helyezni önmagát a gyerek, ő maga is személyesen kötődjön az eseményekhez. Kíváncsi vagyok hányan választják, én két-három embert várok erre a műre.)
A tanév elején kiscsoportos munkában fogjuk feldolgozni az olvasmányokat, plakátot készítünk belőle. 
A tanév folyamán elolvassuk és értelmezzük a Kincskereső kisködmönt. Gyönyörű ez a regény, de az a szegénységvilág távol van a gyerekektől (szerintem) és gondos előkészítést, magyarázatot igényel, hogy valóban átéljék az igazi mélységét.
Rengeteg élvezetes, szép gyermek és ifjúságirodalmat lehet a gyerekek kezébe adni. Ott, ahol a szülők olvasók, ott ez nem is gond...
5. osztályban A Pál utcai fiúkat évek óta magam olvasom fel. Olyan csodálatos, hogy nem lehet csak úgy átrepülni a sorok felett. Ha a végén senkinek nem úszik könnyben a szeme, nem vagyok megelégedve magammal... Ez például egy tökéletes regény ennek a korosztálynak, hihetetlenül beleépülnek a történetbe a gyerekek.
E.

4 megjegyzés:

  1. Ez is egy jó írás... bár minden tanító így gondolná. A Pál utcai fiúk volt most ötödikben a kötelező a nagy fiamnak. Több részt is hangosan olvasott fel. Remekül olvas egyébként és érti is! Szóval, hangosan olvasta úgy, hogy a picurkám hallgatta (két éves volt) bár nem igazán értette. És a vége felé közeledve nagyon aranyos volt a drágám: "anyu, azt hiszem innen a szobámban olvasom magamnak, lehet, hogy sírni fogok"... Szerintem, érdemes a gyerekeket megszerettetni a könyvekkel. Olyan csodás pillanatokat kaphatunk vissza!

    VálaszTörlés
  2. Valóban így van, akárhányszor olvasom el A Pál utcai fiúkat, mindig meghatódom. Milyen jó, hogy a fiad is átélhette... sokat gazdagodott az érzelemvilága. E.

    VálaszTörlés
  3. Nálunk az iskolában nem volt választási lehetőség,a Tüskevárat KELLETT elolvasni..Kislányom aki egyébként egy könyvmoly. rettenetesen "szenvedett" tőle.Ezért esténként jól átbeszéltük együtt a részeket.A tanárnéni év végén dolgoztatta fel,részekre bontotta, számomra teljesen logikátlanul....Mivel a könyvben nincsenek fejezetek, sose tudtam órán hol tartanak.
    Ettől függetlenül a kötelezők között is vannak jók, mint a Pál utcai fiúk, amit most nyáron harmadszor olvasott el. Babuci

    VálaszTörlés
  4. Kedves Erika!

    Le a kalappal, ezt (is) nagyon jól csinálod! Bárcsak hozzád járhatna a fiam! :) És maradéktalanul egyet értek: én is többször megfogalmaztam már, ha magyart tanítanék, nem mindenkivel ugyanazt olvastatnám, hisz annyi remek mű közül lehet válogatni! És a felolvasás! Végre valaki kimondja, hogy fel is lehet olvasni a gyerekeknek azt a bizonyos kötelezőt (meg mást is) Amikor ezt elmondtam egy szülőnek értetlenül visszakérdezett: "Egy ötödikesnek?" Miért ne? Miért kellene azt szégyellni, hogy esténként édesanya, vagy édesapa felolvas egy-egy fejezetet a kanapén összebújva a gyerekének?! Számomra ez hihetetlen élmény, és a gyerekeimnek is.

    Szóval gratulálok neked, és minden elismerésem!
    Hajni

    VálaszTörlés